Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Lurer elgen til å unngå trafikkdød

KOPPANG (Dagbladet): Hver vinter blir rundt 1000 elg påkjørt av tog eller bil. Det koster samfunnet rundt 250 millioner kroner. Nå blir elgene lurt til å redde livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Stor-Elvdal kommune ble det sist vinter drept 112 elger i kollisjon med tog eller bil. I vinter er tallet bare 15. En dramatisk nedgang, og Østen Østenstad forteller hva man har gjort for å redusere antall kollisjoner:

Rødt lys

Langs veien settes det opp reflektorer som lyser inn i skogen. Når billys treffer reflektorene, blir det sendt et rødt lys inn i skogen. Og det ser ut til at elgen da venter med å krysse veien, sier Østenstad, som leder prosjektet i Stor-Elvdal.

Elgene ser ut til å stortrives på sine ftringsplasser. Menyen består av ftrraps, grønnftrhavre og vanlig gras. Maten kjøres ut til spesielle plasser, og det er tydelig å se at her har elgene hatt fest - det er spor over alt.

- Det står nok mellom 100 og 200 elger akkurat rundt der vi nå står, sier Østenstad.

Merket for livet

Langstrekket langs europavei 3 like nord for Rena var et av de mest utsatte stedene for påkjørsler av elg. Etter at lysreflektorene har kommet opp langs veien, har ikke en eneste elg blitt påkjørt.

Men skogeiere, kommunen og veivesenet vil vite mer om hva elgen gjør om vinteren. I vinter blir derfor 50 elg merket med radiosendere.

Jakten skjer fra helikopter, og det er meget lett å plukke ut elgene som skal få en radiosender rundt halsen. Fra lufta blir elgen bedøvet med et skudd. På bakken blir det tatt blodprøver, og dyrene blir sjekket før den får en liten radiosender i et belte rundt halsen. Etter en liten «oppkvikkersprøyte» tar det bare minutter før det store dyret reiser seg og vandrer videre inn i skogen. Ekspertene kan følge hvert skritt.

- Vi må lære mer av elgene for å redusere ulykkene, sier Østenstad som sier at grunneierne har vist stor interesse for prosjektet i kommunen.

Erfaringene skal seinere kunne brukes i kommuner landet rundt.