Lures til å kjøre farlig gods

Livsfarlige situasjoner kan oppstå på grunn av farlig gods som transporteres usikret på norske veier. Norges Lastebileier-Forbund mener avsenderne lurer lastebileierne til å kjøre farlig gods for å spare penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi får for mange henvendelser fra lastebileiere som forteller at de ikke får tilstrekkelige opplysninger fra speditører og avsendere. Farlig gods går ikke bare på tankbil, sier administrerende direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileier-Forbund til Dagbladet :på nettet.

Alt fra kjemikalier til dynamitt fraktes i esker og paller på lastebiler.

Hvis sjåføren ikke er klar over hva han frakter kan det oppstå livsfarlige situasjoner, mener Apeland.

En av tre har mangler

Ved hver tredje transport av farlig gods finner politiet og Statens vegvesen flere typer feil. I løpet av 1997 og 1998 fikk 914 sjåfører anmerkninger for blant annet manglende dokumentasjon av lasten. I 11 prosent av tilfellene var feilene så alvorlige at sjåføren ble anmeldt. De foreløpige tallene for fjoråret viser ingen bedring, melder Dagsnytt.

Lastebileierne blir lurt

- Transport av farlig gods vil vanligvis være dyrere enn annen transport. Derfor får bileier og sjåfør ikke alltid opplysninger fra avsender om at lasten inneholder farlig gods. Dette er et stort problem for transportørene, sier Apeland.

Et eksempel på fordyrende elementer er dobling av ferjetakstene ved slik transport.

Ifølge lastebileierforbundet slurver ofte avsender og speditør med å gi transportør riktig dokumentasjon.

Livsfarlig

Dersom sjåføren ikke vet at det er giftige kjemikalier eller eksplosiver i lasten kan det fort oppstå livsfarlige situasjoner både for sjåføren og tilfeldige trafikanter som kommer forbi. Ved et uhell skal sjåføren ha et transportuhellskort som forteller hvilke forholdsregler han skal ta dersom han kjører utfor, eller får skader på lasten av andre grunner. - Dersom sjåføren ikke vet at han har farlig gods, kan han heller ikke ta forholdsregler, sier Apeland

- Resultatet er at transportøren stilles til ansvar for noe han ikke vet om, fordi andre svikter og ikke følger regelverket. Når det avdekkes mangler og feil som transportøren ikke kan lastes for - fordi han ikke har fått riktig informasjon, må avsender stilles til ansvar, sier Apeland.

Om lag 500.000 tonn drivstoff, fyringsolje og andre typer farlig gods kjøres rundt i Norge i løpet av et år.

FARLIG GODS: </B> Minst sju personer omkom da en minibuss kolliderte med en tankbil på E18 øst for Karlskoga i Sverige i fjor.