Lurt trill rundt av falsk Syria-video

Opptakene var flere år gamle

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): To australske tv-stasjoner viste for noen dager siden angivelige videoopptak av syriske soldater som slo løs på arresterte demonstranter og rettet sine geværer mot hodene til noen av dem.

Opptakene viste seg å være fra Beirut flere år tidligere.

Granskingen av det som skjedde, er gjort av det australske nettstedet Media Watch og viser hvor lett det er å få tv-stasjoner, nettsteder og aviser til å offentliggjøre videoklipp og bilder som framstår som autentiske, men som viser seg å være falske.

Og selv om de fleste tv-stasjoner legger inn en setning om at de ikke kan bekrefte at klippene er ekte, går denne informasjonen de aller fleste hus forbi. Det som blir vist, blir oppfattet som sannheten.

Sendte e-post Men det ville en anonym tv-seer i Australia (trolig en libaneser) ikke være med på i dette tilfellet. Han sendte en e-post til Media Watch med følgende beskjed:

• Soldatene bærer ikke syriske uniformer.

• Dialekten til de som snakker, er libanesisk.

• Bilen som blir vist i innslaget, har libanesiske nummerskilt.

Dermed satte Media Watch en av sine medarbeidere på saken. Han sendte ut en Twitter-melding der han spurte om noen kunne verifisere hvor videoen kom fra. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra Libanon Fem minutter seinere kom det første svaret. Videoen var tatt opp i Beirut, og soldatene var medlemmer av militsene til de sjiamuslimske gruppene Hizbollah og Amal.

Litt seinere sendte samme person en ny melding der han fortalte at soldatene på videoen også skrøt av det de gjorde. Hele seansen, inkludert det de australske tv-selskapene offentliggjorde, lå ute på YouTube.

Lenken var vedlagt. Der kunne medarbeidere i Media Watch se et innslag med tittelen: Libanon-fanger - tatt av Hizbollah og Amal.

Innslaget var lagt inn i august 2008. TV-selskapene som viste de falske videoene, var landets største ABC, og SBS World News. ABC fjernet ikke opptakene fra sine nettsider før Media Watch gjorde tv-stasjonen oppmerksom på saken 12. mai, fire dager etter at den var blitt offentliggjort.