Lut lei kjendispruting

Hyttebyggeren Malmlaft i Alvdal er lut lei rike kjendiser som lokker med omtale i ukepressen for å gjøre hytteprosjektene sine billigere. - Hvorfor skal vi gjøre forskjell på kjendiser og andre kunder? spør daglig leder Ola Eggset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eggset innrømmer overfor Dagbladet at Alvdal-bedriften har mistet flere byggekontrakter med kjendiser fordi de ikke har vært villige til å gjøre spesialavtaler med dem.

Ola Eggset vil ikke si hvilke kjendiser det er snakk om, men etter det Dagbladet forstår, skal det blant annet dreie seg om en av de mest profilerte idrettskjendisene i landet.

Kjøp hos andre

- Idrettsstjerner som ikke vil betale det hyttene koster, får gå et annet sted. At vi har mistet noen kjendiskunder bryr vi oss ikke om. Vi har andre kunder som er villige til å betale det hyttene koster, sier Ola Eggset.

Eggset har flere ganger opplevd at finans- og idrettskjendiser har forlangt spesialpris for hytter i millionklassen.

Som gjenytelse har de lovet god omtale gjennom store oppslag i blant annet Se og Hør. Det er ikke Malmlaft interessert i.

- Det er selvfølgelig lov å prøve seg på pruting. Jeg ser ikke skjevt på dem for det, men registrerer at de bruker navnet sitt i enhver sammenheng. Men det er meningsløst at personer som har mer i netto enn vi har i total omsetning skal få hytter til spesialpris, sier Eggset.

Alle kunder fornøyde

- Vårt viktigste mål er at alle våre kunder skal være fornøyde, uansett om de har et kjent navn eller ikke. Alle teller likt for oss. Det er fornøyde kunder som skaper reklame for oss, sier Eggset. - Dessuten er det klart at alle kunder selvfølgelig vil ha billigst mulig hytte. Hvis vi skal gi spesialpriser til kjendisene, må vi ta det igjen et annet sted, og da må de andre kundene betale. Det er ikke noe fornuft i at de med minst penger skal betale mest for hyttene, sier han. Ola Eggset mener at leverandørene - også i hyttebransjen - har litt av skylda selv for at det er blitt slik at kjendisstatus brukes til å prute på prisen.

- Enkelte løper jo nesten etter kjendisene for å få omtale. Så lenge det er leverandører som er villige til slikt, vil problemet eksistere, sier Eggset.

Alvdal-bedriften sysselsetter 15- 17 laftere, og har godt med oppdrag. I fjor endte omsetningen på drøyt 13 millioner kroner, med halvannen million i resultat, ifølge Kapital.

Malmlaft har bygd flere kjendishytter, trass i sine klare prinsipper om nei til kjendispruting. Den mest kjente kunden er Formel-1-stjernen Michael Schumacher. Malmlaft bygde Schumachers hyttepalass i Trysil, og førte også opp hytta til kameraten hans, Hans Jurgen Tiemann.

- Prisen var ikke tema for Schumacher, slår Eggset fast.

Malmlaft har også bygd hytter for finanskjendisene Svein Bakke og Einar Nagell-Erichsen, og Wenche Myhres eksmann, Arthur Buckhardt, som nå også sitter i styret for bedriften. Malmlaft leverte også tømmerdelene til hytta til Kjetil André Aamodt. Disse maste seg ikke til kjendisavtale.