Lut lei lavprisbutikkene

I en ny undersøkelse fra MMI slakter norske forbrukere lavprisbutikkene. Butikkene beskrives som kjedelige, lite inspirerende og dyre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har de kjedeligste butikkene i Europa, og det avspeiler denne undersøkelsen, sier direktør Ida Berg Hauge i MMI.

Undersøkelsen som ble presentert på en konferanse i Oslo i går, er nedslående lesning for lavprisbutikkene. Et økende antall nordmenn er misfornøyd med vareutvalget i lavprisbutikkene, både til hverdags og når de handler til helga. Hele 45 prosent av de spurte svarer at de synes begrenset vareutvalg i lavprisbutikkene er et problem når de handler til helga.

- Dette er et uttrykk for at norske matvaner er i endring, og at vi søker utfordringer på kjøkkenet utover det som lavprisbutikkene har å tilby i dag, sier direktør Ida Berg Hauge i MMI Marked til Dagbladet.

MANGEL PÅ INSPIRASJON er ifølge undersøkelsen hovedproblemet. Rundt 65 prosent av de 1000 spurte i undersøkelsen synes norske butikker ikke er spennende. De spurte oppgir kjedelig utvalg, hverdagslig stemning og lite inspirasjon som hovedårsakene. Dette resulterer i at handleturen blir en kortvarig affære. En norsk forbruker bruker gjennomsnittlig bare 16 minutter på handleturen, noe som plasserer oss i bunnsjiktet internasjonalt.

- Jeg tror dagligvaremarkedet i Norge er i endring. I dag har vi ingen virkelig lavprisbutikker, og supermarkedene har fortsatt en lang vei å gå når det gjelder utvalg sammenliknet med andre europeiske land. I løpet av det kommende året vil Lidl etablere seg som en rendyrket lavprisbutikk. Da vil enkelte av butikkene som i dag regnes som lavprisbutikker stå overfor en utfordring ettersom ikke alle kan vinne på pris, sier Ida Berg Hauge.

AV UNDERSØKELSEN kommer det fram at nordmenn ønsker noe mer enn bare lave priser i butikken. På spørsmål om hvilke faktorer man legger vekt på når man kjøper mat, er det like mange som er opptatt av hvordan maten er presentert som hva den koster.

- Dette ser man også når det gjelder hvilke kriterier som ligger til grunn for valg av butikk. Det er flere som oppgir ferskvarer, frukt og grønnsaker, service og oversiktlighet som viktigere kriterier enn pris og «faste lave priser», sier Hauge.

Paradokset er imidlertid at mer enn halvparten av befolkningen fortsatt har lavprisbutikker som sin hovedbutikk. Lavpriskundene er mer opptatt av pris, men er samtidig mindre fornøyd med butikkene de handler i, spesielt når det gjelder ferskvarer.

PÅ SPØRSMÅL OM hvilke tiltak som kan gjøre handleturen mer positiv, etterlyser de spurte service, mer bredde i vareutvalget og mer ideer til middagsalternativer.

Undersøkelsen viser også at norske spisevaner er i endring. Japansk og afrikansk mat fenger spesielt hos urbane med høy utdannelse, mens annen eksotisk mat er dagligkost hos de fleste norske familier. Hele 80 prosent av de spurte oppgir at de setter pris på utenlandsk mat. Sammenliknet med tidligere år er interessen for eksotiske matvarer fortsatt økende.

- Folk er blitt mer opptatt av mat og kvalitet. Det er en stadig større variasjon i matvarene vi bruker. Det medfører at vi stiller større krav til de butikkene vi handler i, sier MMI-direktøren Berg Hauge.

TORSDAG ETTERMIDDAG ER Rune Bjørnekleit (36) på RIMI for å handle inn dagens nødvendigheter med sønnen Markus (3). Den 36 år gamle legen fra Oslo strør ikke om seg med lovord om sin lokale lavprisbutikk.

- Selve forretningen er helt grei, men utvalget er dårlig her. I hyllene finnes kun de aller vanligste merkene, og spesielt frukt-og grøntdisken er lite fristende, sier Bjørnekleit.

Småbarnsfaren har fylt posene sine med melk, toalettpapir og litt snacks. Turene i butikken ser han på som en kjedelig plikt.

- Å handle matvarer i Norge er lite spennende. Jeg synes rett og slett synd på dem som synes dette er gøy, sier 36-åringen som ikke er overrasket over MMIs funn. Han synes holdningene som kommer frem i den nye undersøkelsen stemmer bra med egne opplevelser, og mener norske matvare-kjeder har mye å lære av sine europeiske konkurrenter.

- Italia og Frankrike har både mer innbydende butikker, og et langt bedre utvalg enn du finner her til lands, sier Bjørnekleit. Litt ros synes småbarnsfaren likevel at de norske matbutikkene fortjener. Køene er nemlig som oftest kortere her, noe som gjør at de kjedelige handleturen blir unnagjort tilsvarende kjappere.

Artikkelforfatterne er journalister i Dagbladets nyhetsavdeling.

KJEDELIG: I en undersøkelse foretatt av analysebyrået MMI kommer det fram at nordmenn er lei av det dårlige utvalget i lavprisbutikkene. Selv om de fleste fortsatt handler der.