Boeing 737 Max 8-ulykkene

Lydopptak fra november: Piloter forbannet over at de ikke visste

Kjente ikke til det nye anti-steile-systemet som mistenkes å ligge bak to dødsulykker.

REFS: Pilotene refser Boeing etter to dødsstyrter på bare få måneder. Video/reporter: AP / Madeleine Liereng Vis mer

Den amerikanske TV-kanalen CBS har fått tilgang på et lydopptak fra et opphetet møte mellom flygerforeningen i American Airlines (Allied Pilotes Association) og Boeings visepresident Mike Sinnett, som fant sted i november.

Dette var en måned etter Lion Air-styrten i Indonesia, der 189 mennesker døde, og fire måneder før Ethiopian Airlines-ulykken utenfor Addis Abeba, der 157 omkom. Begge ulykkene skjedde med den nye flytypen Boeing 737 Max 8.

Det var Dallas Morning News som først meldte om lydopptaket.

Avansert system

Foreløpige rapporter tyder på at flytypens avanserte anti-steile-system, Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), spilte en sentral rolle i begge ulykkene.

Systemet skal forhindre at flyets angrepsvinkel blir for høy, siden det kan forårsake steiling. Med oppdateringen fra den forrige modellen, 737-800, ble dette nødvendig på grunn av de nye, større jetmotorene, som økte risikoen for for høy vinkel, ifølge nettavisa Vox.

For øvrig liknet Max 8 svært mye på forgjengeren, og flygerne ble fortalt at det nye flyet i all hovedsak var likt å manøvrere som det gamle - mange ble bare gitt et to timers iPad-kurs før de kunne sette seg bak spakene.

189 DØDE: Turbinen fra en av jetmotorene på Lion Airs rute 610 heises opp fra Javasjøen kort tid etter ulylykken 29. oktober, som tok livet av 189 mennesker. Foto: Jaya Kusuma / Antara Foto / Reuters / NTB Scanpix
189 DØDE: Turbinen fra en av jetmotorene på Lion Airs rute 610 heises opp fra Javasjøen kort tid etter ulylykken 29. oktober, som tok livet av 189 mennesker. Foto: Jaya Kusuma / Antara Foto / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Mange var heller ikke klar over MCAS. Systemet merker via utvendige sensorer når angrepsvinkelen er for høy, og får får flyets høyderor automatisk til å tvinge nesa ned - standardmetoden for å hindre steiling.

Problemet er at en nese-ned-manøver må utføres i tilstrekkelig høyde - hvis ikke vil flyet treffe bakken før det får gjenvunnet oppdriften. De foreløpige rapportene tyder på at det var nettopp dette som skjedde, etter at sensorene feilaktig registrerte for høy vinkel.

- Ikke uenig

Sinnett virker ikke klar over at møtet blir tatt opp. Han prøver etter beste evne å roe gemyttene blant de bekymrede og sinte pilotene.

Pilot: - Vi fortjener rett og slett å få vite hva som er i flyene våre.

Sinnett: - Jeg er ikke uenig.

Pilot: - Disse folka visste ikke engang at det hersens systemet var på flyet - heller ingen andre.

Sinnett: - Jeg er ikke sikker på at det å forstå dette systemet ville endret utfallet her. I løpet av en million kilometer du flyr dette flyet, vil du kanskje støte på dette én gang. Så vi prøver å ikke overøse mannskapene med informasjon som er unødvendig, slik at de faktisk kan få informasjonen vi mener er viktig.

SMADRET: Ethiopian Airlines' rute 302 krasjet 10. mars, like etter avgang. 157 mennesker døde. Foto: Tiksa Negeri / Reuters / NTB Scanpix
SMADRET: Ethiopian Airlines' rute 302 krasjet 10. mars, like etter avgang. 157 mennesker døde. Foto: Tiksa Negeri / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Pilot: - Vi er siste ledd før det ender i en styrt. Og vi trenger den kunnskapen.

Vil ikke forhaste seg

Sinnett høres videre si til pilotene at en programvareoppdatering vil komme innen de neste seks ukene, men at Boeing ikke vil forhaste seg.

Sinnett: - Vi ønsker å være sikre på at vi ordner de riktige tingene. Det er det viktigste. Å være sikre på at vi ordner de riktige tingene. Vi ønsker ikke å forhaste oss og gjøre en dårlig jobb med å ordne de riktige tingene, og vi ønsker heller ikke å ordne de gale tingene.

FLYSTYRT: Etiopiske myndigheter mener alle rutiner ble fulgt av pilotene og mannskapet, i flystyrten der t 157 mennesker mistet livet. Video: Reuters Vis mer

Programvareoppdateringen var fremdeles under utvikling da Ethiopian Airlines' rute 302 styrtet.

Daniel F. Carey, leder for Allied Pilots Association, sier hans medlemmer vil fortsette å presse på for at mer informasjon kommer ut.

- Pilotene i American Airlines har presset Boeing for svar fordi vi skylder passasjerene våre og de 346 personene som mistet livet å gjøre alt vi kan for å forhindre enda en tragedie, sier Carey i en pressemelding.

Etter Ethiopian Airlines-ulykken er samtlige Max 8-maskiner satt på bakken, i påvente av at flyene friskmeldes. Dette inkluderer blant andre Norwegian, som allerede eier 18 av dem og har bestilt ytterligere 92.