RØDGRØNT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sammen med SV-leder Audun Lysbakken (t.v.) og Ap-leder Jonas Gahr Støre. Til høyre Rasmus Hansson fra Miljøpartiet De Grønne. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
RØDGRØNT: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sammen med SV-leder Audun Lysbakken (t.v.) og Ap-leder Jonas Gahr Støre. Til høyre Rasmus Hansson fra Miljøpartiet De Grønne. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

STATSBUDSJETTET 2019

- Lykke til med å senke avgiftene med disse gutta, Trygve!

Henrik Asheim (H) mener Sp-lederen har valgt dårlige venner.

Senterpartiet foreslo onsdag en egen stortingsmelding om avgifter i Stortinget.

- Nå må vi få på bordet en gang for alle en oversikt over hvordan avgiftene slår ut sosialt og geografisk for folk flest, og hvordan det slår ut for bedriftene, uttalte Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til Dagbladet.

Vedum hevder blant annet at regjeringens avgiftsgrep rammer folk som har lang kjørevei til jobben, i områder der offentlig transport ikke er noe alternativ.

Blikket mot høyre

Henrik Asheim, Høyres leder i finanskomiteen på Stortinget, mener sjansene for å få til lavere avgifter er større hvis Vedum vender blikket mot høyre enn mot venstre.

- Lykke til, Trygve, med å stanse avgiftene sammen med partier som foreslår avgifter langt høyere enn det borgerlig side noensinne har foreslått, sier Henrik Asheim, leder i finanskomiteen på Stortinget.

DROPPE: Henrik Asheim, leder i finanskomiteen på Stortinget, tror Sp ville fått bedre gjennomslag for å senke avgiftene ved å droppe Ap og SV. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
DROPPE: Henrik Asheim, leder i finanskomiteen på Stortinget, tror Sp ville fått bedre gjennomslag for å senke avgiftene ved å droppe Ap og SV. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

- Trygve Slagsvold Vedum ønsker å felle regjeringen i samarbeid med Arbeiderpartiet og forhandle alle budsjetter med SV, sier Asheim.

Avgiftskongene

Høyres finanspolitiske talsperson har sett på forslagene fra Ap og SV i deres alternative budsjetter i fjor høst da statsbudsjettet ble lagt fram.

- Da var det slik at Arbeiderpartiet foreslo å øke avgiftene ut over det regjeringen foreslo med 3,7 milliarder kroner, mens SV foreslo å øke avgiftene med 12,3 milliarder.

- Når det gjelder drivstoffprisene, som Vedum er særlig opptatt av, så foreslo SV økning i bensinprisene med 1,08 kr literen og økning i dieselprisen med 1,67 kr.

SV kommer til å sitte med forhandlingskortene i alle budsjettforhandlinger med Vedum. Så det Vedum har tenkt å gjøre er å stoppe avgiftsøkninger med to avgiftskongene i Stortinget, nemlig Jonas Gahr Støre og Audun Lysbakken. Virkelig lykke til med å senke avgiftene med disse gutta, Trygve, sier Henrik Asheim.

Alvorlige konsekvenser

Høyre-representanten tviler på om det kommer noe godt ut av onsdagens Sp-forslag.

- Jeg vet ærlig talt ikke om Vedum virkelig er interessert i få den avgiftsutredningen han etterlyser. Fordi den kommer til å avdekke ganske alvorlige konsekvenser av hans egen politikk. Det er verdt å minne om at Vedum selv foreslo 480 millioner mer i avgifter enn regjeringen gjorde, da budsjettet kom.

- Hvis Vedums største bekymring i verden er avgifter, så har han alliert seg med de dårligste vennene han kunne fått. Og jeg registrerer at Miljøpartiet De Grønne flyter rundt og har lyst til å være med på leken. Jeg tør ikke en gang tenke på hva det ville bety i avgifter. Vedum burde heller komme til oss, sier Henrik Asheim.

Sp: - Sjekk pumpeprisen

SP: Trygve Slagsvold Vedum, partileder i Senterpartiet. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
SP: Trygve Slagsvold Vedum, partileder i Senterpartiet. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

- Dette er desperat av Høyre og Henrik Asheim, som unnlater å nevne at regjeringspartiene i forhandlingene på Stortinget økte avgiftene ytterligere med cirka en milliard kroner, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Sp-lederen viser til statsministerens egne uttalelser.

- Erna Solberg sa selv i 2016 at de i budsjettet økte drivstoffavgiftene mer på ett år enn de rødgrønne gjorde på åtte år. Folk kan jo også selv se på pumpeprisen og avgjøre, det er ingen tvil om at avgiftene har gått opp med Høyre og Frp i regjering.

- Siden den rødgrønne regjeringen gikk av, har Høyre og Frp økt avgiftene med 6,6 milliarder kroner. Bompengene har aldri vært høyere, bensin- og dieselavgiftene har aldri vært høyere, el-avgiften har aldri vært høyere og avgiftene som rammer norsk industri har aldri vært høyere. Høyres politikk oppsummert har vært de store skattekuttene til noen få rike, og avgiftsøkning til vanlige folk i vanlige biler. Senterpartiet mener at det nå er på tide å ta vanlige folks liv på alvor, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Ap: - Gode erfaringer

Rigmor Aasrud, finanspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, sier at hun er glad for at Henrik Asheim har satt seg inn i deres avgiftsopplegg.

AP: Rigmor Aasrud, finanspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
AP: Rigmor Aasrud, finanspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg kan betrygge Asheim med at vi også har satt oss inn i regjeringens opplegg, som betyr å kutte skattene til dem som har mest fra før og øke avgiftene til vanlig folk. Vi har gode erfaringer med å lage statsbudsjett og fastsette avgiftsnivået gjennom de åtte årene vi samarbeidet med Senterpartiet i regjering.

- Jeg føler meg derfor trygg på at dersom det skulle bli aktuelt, så vil Arbeiderpartiet og Senterpartiet nok en gang finne fram til gode løsninger som gir en rettferdig innretning på avgiftsnivået for folk flest, sier Rigmor Aasrud.

SV: - Uklok politikk

Kari Elisabeth Kaski, SVs finanspolitiske talsperson, har liten sans for kritikken fra Høyre.

SV: Kari Elisabeth Kaski, finanspolitisk talsperson i Sosialistisk Venstreparti.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SV: Kari Elisabeth Kaski, finanspolitisk talsperson i Sosialistisk Venstreparti. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Denne regjeringa har gitt de rikeste i Norge store skatteletter, mens de har innført tilfeldige flate avgifter og økt skatten for folk som mister jobben. Jeg syns ikke det er rettferdig eller særlig klok politikk.

- SV har hvert år presentert et budsjett som gir folk flest mer skattelette enn den blåblå regjeringa. Vi vil ha et rødgrønt skatteskifte, hvor det blir dyrere å forurense, men man betaler mindre skatt av vanlig lønnsinntekt. Det er bra for miljøet og bra for fordelinga, sier Kari Elisabeth Kaski.