LYN, TORDEN OG FRANSK ÅPNING

Cannes tilbake til franskmennene CANNES (Dagbladet): Franskmennene har tatt tilbake Cannes-festivalen. Med lyn og torden og dundrende regnbyger, og en åpningsfest kjemisk fri for Hollywood-invasjon om vi et øyeblikk glemmer jurypresident Francis Coppola, åpnet det 49. filmsirkuset i Cannes med et klart hint før neste års femtiårsjubileum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke siden Maurice Pialats «Under satans sol» i 1987 har en fransk film vunnet gullpalmen. Nå er det på tide.

For å markere tyngden er årets tilbakeskuende filmserie i sin helhet viet fransk film gjennom tidene.

Og den franske filmbeholdningen under årets festival er tyngre og mer iøynefallende enn på svært lenge.

Den ypperste

Med fem filmer i hovedkonkurransen og med humoristen og elegantieren Patrice Leconte («Frisørens ektemann», «Yvonnes parfyme») påsatt som den ypperste gullpalme-utfordrer.

Reaksjonene i går kveld etter åpningsfilmen, nettopp Lecontes «Ridicule» (Latterlig), bærer bud om at satsingen kan komme til å bære frukter. De store, toneangivende bransjebladene tar den pudderduftende Versailles-satiren til sine hjerter.

Leconte har lykkes i å skape en skarpsindig tidsstudie fra datidas hoffintriger som kritikerne - og noen av oss andre - straks gjenkjenner som nåtidig og samtidsvisjonær. Intelligent og vakker, varm og humoristisk er ord som blir brukt.

Avlyttingen

Kveldens rituelle middelhavsvals over den røde løperen under de feiende regnbygende bar da også sterkt preg av fransk åpning, om vi tør si det slik.

Francis Coppola og hans jury, med Greta Scacchi og Nathalie Baye som diskrete blikkfang, var sammen med gjengen fra «Ridicule» alene om publikums gunst.

Men Cannes-publikumet klarer seg godt uten Hollywood-stjernene. Under åpningsfestivitasen før visningen ble det likevel brukt atskillig tid til å feire jurypresidenten.

To lange sekvenser fra hans gullpalme-vinnere, «Avlyttingen» og «Apocalypse, Nå!» ble vist på storskjerm, og det franske TV-publikumet ble servert et nådeløst nærbilde av «Ridicule»-hovedrolleinnehaver Fanny Ardant.

Hun var gråten nær da amerikanske helikoptre maltrakterte vietnamesiske kvinner og barn under den berømte sekvensen fra jurypresidentens Vietnam-film.

Etterpå kvitterte værgudene med en praktfull dobbel regnbue over hele Cannes-bukta i en rosa nedgående sol som jaget de svarte skyene østover. Og i dag er det stor Dustin Hoffmann-pressekonferanse og britisk sosialrealisme med Mike Leigh.