Lyntog på rutetabellen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er nesten en begivenhet å høre en norsk samferdselsminister snakke høyt om mulige høyhastighetstog i Norge. Hittil har tenkning om slike ting begrenset seg til grupper av spesielt interesserte. I et land av fjord og fjell og fossevell er kostnadene forbundet med lyntogtraseer så astronomiske at de fleste politikere har ansett det som de rene drømmerier. Men i går satt hun der, samferdselsminister Liv Signe Navarsete, på en pressekonferanse i regjeringskvartalet sammen med blant andre Jernbaneverkets direktør Steinar Killi, og mottok en rapport fra et tysk konsortium, VWI, som har utredet mulighetene. Og mulighetene de er der, skal vi tro rapporten.

Ifølge de tyske ekspertene vil høyfartsbaner mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Göteborg kunne bli samfunnsmessig lønnsomme. Mot Göteborg pågår allerede arbeid med nye dobbeltspor både på norsk og svensk side av grensen. Mellom Oslo og Trondheim er terrenget lettere enn på andre strekninger i Norge og ansees derfor rimeligst og lettest å anlegge. Likevel snakkes det om investeringer på svimlende 59 milliarder kroner bare på denne ene banen. Når det gjelder strekningene mellom hovedstaden og Bergen, Stavanger, Kristiansand trengs mer utredning. Men det utelukkes ikke at nytte-kostnadsanalyser kan bli positive også der.

Ekspertene har beregnet reisetida mellom Oslo og de andre byene til mellom to og tre timer. Det er konkurransedyktig i forhold til flytransport når vi inkluderer reise til og fra flyplass og tidkrevende innsjekkingsrutiner. Navarsete forholder seg klokt nok nøktern til det som tidligere har vært høytflygende visjoner og understreker at slike jernbaneprosjekter krever helt andre bevilgninger til jernbanen enn det som har vært vanlig i moderne tid. Hun er også varsom med å ha for store forhåpninger til miljøgevinstene. Men hun har mot til å sette lyntogene på dagsorden, og gå videre med nye utredninger. Det fortjener honnør.