Lysaker stasjon ikke trygg

Jernbanetilsynet er langt fra sikker på at Lysaker stasjon vil bli godkjent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først var det en gammel steinhvelvsbru som «alle» trodde var fredet av Riksantikvaren som skapte problemer for utbyggingen av Lysaker stasjon. Nå er det dårlig sikt langs plattformen som har skapt hodebry for Jernbaneverkets ingeniører og prosjektledere.


Kan velte stasjonen
For Statens Jernbanetilsyn, som er ansvarlig for sikkerheten på stasjonen, står hardt på kravene om at togfører skal ha fri sikt fra lokomotiv til bakerste vogn på togsettet _ et krav Jernbaneverket, som bygger stasjonen, ennå ikke har klart å innfri. Det kan i verste fall velte hele den planlagte stasjonen til over én milliard kroner.

- Foreløpig foreligger det ikke planer på hvordan Jernbaneverket skal løse dette problemet. Hvis ikke stasjonen oppfyller våre krav om at togfører skal ha klar sikt bak til siste vogn, vil ikke stasjonen bli godkjent. Det betyr at at de ikke får lov å bygge i det hele tatt, sier Erik Johnsen, direktør i Statens Jernbanetilsyn.


- Må ordne opp selv
Det er kurven på skinnegangen som er årsaken til at sikten fra lokomotiv til bakerste vogn på togsettet blir redusert. Dagbladet skrev i forrige uke at kurven ville medføre at gapet mellom tog og plattform kan bli opptil 45 centimeter bredt, noe som gjør stasjonen ubrukelig for personer med bevegelseshemming. Samme kurve vil nå gi redusert sikt for lokfører.

Dagbladet er kjent med at utallige planer og skisser for bygging av stasjonen er forelagt Jernbanetilsynet uten å bli godkjent.
- Vår oppgave er å sørge for sikkerheten ved stasjonen. Jernbaneverket har selv satt seg i en situasjon der de har valgt en utrolig dårlig utbyggingsløsning og må ordne opp i dette selv, sier Johnsen.


Puslespill
Informasjonsmedarbeider Olav Nordli innrømmer at Jernbaneverket står overfor utfordringer når det gjelder å innfri siktkravene.

- Vi har sett på ulike tiltak, blant annet å utstyre stasjonen med kamera og monitorer. Det er et system som blir brukt mye i resten av Europa. Vi har hele tiden en dialog med tilsynet om utformingen av stasjonen.

- Frykter dere at stasjonen ikke blir godkjent?

ET PUSLESPILL: Olav Nordli i Jernbaneverket innrømmer at de står overfor store utfordringer på Lysaker. FOTO: Kristin Svorte
ET PUSLESPILL: Olav Nordli i Jernbaneverket innrømmer at de står overfor store utfordringer på Lysaker. FOTO: Kristin Svorte Vis mer

- Vi må jo gå ut fra at vi kommer i havn til slutt. Men dette er et enormt puslespill å legge, sier Norli.