Lytter og lærer

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det er uenighet blant ekspertene om hva som er årsaken til at dagens elever i skolen er så mye dårligere i matematikk enn tidligere. Noen mener det skyldes for mye lek, andre at det skyldes læreplanen. Underdirektør Tor Olsen i Læringssentret sier imidlertid til Aftenposten at det ikke er aktuelt å endre læreplanen, for det «tar det noen år å forandre». Læringssentret er heller ikke rede til å endre på eksamensoppgavene i matte i vår, selv om mange lærere syns det er for mye tekst i dem.
  • Da læreplanen ble endret av Gudmund Hernes på nittitallet, ble det klaget over at det gikk for raskt. Vi tror imidlertid at det går an å lære noe av det arbeidet, hvis det er så at det er svakheter ved læreplanen som er problemet. Et års tid burde være tilstrekkelig, hvis Læringssentret har fulgt med i timen underveis. Nå forsikrer Olsen at man hos ham «lytter til debatten» om dette. Kanskje problemet er at man lytter for mye: Tror de det er i etterretningstjenesten de arbeider?