MÅ LANDE: I utgangspunktet skulle flyet ta en non-stop-etappe over Stillehavet, men måtte i dag tidlig avbryte. Foto: Xinhua/NTB scanpix
MÅ LANDE: I utgangspunktet skulle flyet ta en non-stop-etappe over Stillehavet, men måtte i dag tidlig avbryte. Foto: Xinhua/NTB scanpixVis mer

Må avbryte rekordferd over Stillehavet i soldrevet fly

- Vi har gjort alt vi kan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I mars startet den historiske og strabasiøse ferden da det soldrevne flyet Solar Impulse 2 tok av fra Abu Dhabi.

Etter planen skal flyet krysse jordkloden og blir i så fall historiens første fly som gjør dette uten en dråpe med drivstoff.

Natt til søndag startet den desidert lengste og mest risikable etappen, da flyet og solo-pilot André Borschberg tok av fra den kinesiske byen Nanjing for å krysse Stillehavet til Hawaii. I dag måtte imidlertid non-stop-ferden avbrytes, og flyet måtte lande i Japan.

- Det er en skuffelse. Flyet har gått veldig bra, og det er allerede den lengste flygningen med et solcelledrevet fly. Vi må stoppe i Japan og vente noen dager før vi kan fly videre. Været tillater ikke at vi flyr over Stillehavet nå, sier pilot og initiativtaker til flygningen, Bernard Piccard, på en pressekonferanse.

Dårlig vær Flyet og piloten har allerede ventet en måned i Kina for å få flyvær. Teamets meteorologer mente det åpnet seg et vindu, og sendte dermed piloten opp i lufta.

I natt begynte imidlertid varsellampene å blinke blant meteorologer. Værmeldingene ble stadig verre, noe som ble en hindring for flygningen.

Det ble i natt bestemt at piloten må holde seg på en spesiell rute i Stillehavet, som er den sjuende etappen på jorda rundt-reisa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Borschberg er alene på denne etappen, men Bertrand Piccard har også bemannet flyet på enkelte av dets etapper.

Non-stop-turen skulle i utgangspunktet vare i rundt 130 timer, og er en gigantisk utfordring for piloten, som bare kan sove 20 minutter av ganger.

Det er blinket ut flyplasser i Japan der flyet kan lande i tilfelle problemer. Slik blir det altså nå. Så snart Borschberg legger Japan bak seg, er han alene over havet, etter hvert uten returmuligheter.

Klokka 09.00 mandag morgen har Borschberg fortsatt 5990 kilometer til Hawaii, og befiner seg ifølge prosjektets nettside fortsatt over Japan.

Vanskelige forhold Hvis noe går galt i Stillehavet, må han hoppe ut i fallskjerm hundrevis av kilometer fra folk. Ingen båt følger med som eskorte, siden ingen båt kan holde følge med flyet, enda farten bare er 140 kilometer i timen, langt saktere enn et vanlig jetfly.

Borschberg har en marsjhøyde på omkring 28 000 fot under etappen, tilsvarende Mount Everest, med temperatursvingninger på opp til 55 grader, i et fly som mangler trykkabin og oppvarming.

Det superlette flyet har over 17.000 solcellepaneler som er bygd inne i vingene, som er lengre enn på en jumbojet. Likevel veier det bare 2,3 tonn, omtrent som en litt stor SUV.

Prosjektets mål er å fronte nytten av fornybar energi, og de to oppfinnerne og flygerne skal etter planen presentere sine erfaringer på klimakonferansen i Paris i desember.

STRABASIØS ETAPPE: Dette var planen for rekordetappen, men nå må flyet lande i Japan. Foto: Solar Impulse
STRABASIØS ETAPPE: Dette var planen for rekordetappen, men nå må flyet lande i Japan. Foto: Solar Impulse Vis mer