BLID, MEN OMSTRIDT: Boeing 787 Dreamliner er flytypen Norwegian og selskapets konsernsjef Bjørn Kjos (bildet) bruker på langdistanseflyginger. Nå vekker pilotkontraktene på Dreamliner-flyene reaksjoner. Foto: Morten Uglum / NTB Scanpix
BLID, MEN OMSTRIDT: Boeing 787 Dreamliner er flytypen Norwegian og selskapets konsernsjef Bjørn Kjos (bildet) bruker på langdistanseflyginger. Nå vekker pilotkontraktene på Dreamliner-flyene reaksjoner. Foto: Morten Uglum / NTB ScanpixVis mer

Må betale 350 000 kroner for å fly for Norwegian

Bjørn Kjos beskyldes for å utnytte desperate piloter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bemanningsbyrået Rishworths annonsering etter piloter til Norwegians Boeing 787 Dreamlinere provoserer nå mange i bransjen. Flyene brukes på Norwegians langdistanseruter mellom Europa og USA/Asia.

Den som vil ha jobben, må stille en pengegaranti på inntil 40 000 euro. Sammen med et lønnsnivå som provoserer mange piloter og innleie via et byrå, vekker dette sterke reaksjoner på nettstedet PPRuNe (Professional Pilots Rumour Network).

«Det er simpelthen et en skammelig pakke», skrev innsenderen «twentyyearstolate» på nettstedet i begynnelsen av mai.

- Rentefritt lån Seinere har det rent på med opprørte kommentarer fra anonyme piloter.

«Dette er så dårlige vilkår og betaling at det er til å få hakeslepp av (...) Mindre tid hjemme, mindre pensjon, mindre stabilitet, mer stress, du må til og med gi det j... selskapet et rentefritt lån for å få gjøre jobben», skriver en annen.

Flere skriver at de har sjekket vilkårene og fått opplyst at de må betale inn mellom 20 000 og 40 000 euro eller en tilsvarende bankgaranti, avhengig av tidligere kvalifikasjoner. Dette skal dekke utgifter til opplæring.

Pengene tilbakebetales med 10 000 euro for hvert gjennomført år i jobben.

Overfor Dagbladet omtales det å ta i bruk en slik ordning overfor erfarne piloter som noe nytt i flybransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fornedrende «En seriøst fornærmende pakke. Med mindre du ikke har noe annet valg for å få mat på bordet, hvorfor fornedre deg selv, og bransjen, ved å ta imot den?» spør en av dem som har skrevet inn.

«Jeg har noen kompiser som sto overfor arbeidsledighet eller dilemmaet ved å bli med, brød på familiens bord vant for alle sammen», skriver en annen.

Flere oppgir nettolønna for en kaptein (etter skatt) til cirka 4800 britiske pund (56 000 kroner) i måneden, for en nestkommanderende 3900 pund og for en First Officer 3100 pund (36 000 kroner).

- Dårligst i verden «Trolig den dårligst betalte 787-jobben i verden, og bare åtte fridager garantert i måneden. På toppen av det må du gi dem 30 000 euro som en garanti for at du ikke slutter de første tre årene», skriver en.

«Det er samme nivå som det de betaler i Turkish Airlines», skriver en annen.

17. mai skrev en innsender at «det er ikke 4800 netto lenger, og i de siste tilfellene har det vært mer enn åtte fridager».

«Beklager ... 4900 pund. Sorry ... 9 fridager. Fortsatt ingen pensjon», fikk han til svar.

- Ingen rettigheter Andre er kritiske til at pilotene ansettes i et byrå, uten arbeidsgiveransvar for Norwegian.

Pilotene som ansettes, skal ifølge Rishworth være basert på Gatwick-flyplassen i London. Etter alt å dømme vil de ansattes i ett eller flere Rishworth-tilknyttede selskaper med navnet Global Crew, som er opprettet i Storbritannia, og deretter leies ut til Norwegian.

«Vi vet alle at det bare er et triks for å ansette folk billig. Ingen ansatterettigheter, ingen pensjon, ingen sosiale bidrag», skriver en innsender på PPRuNe-nettverket.

«En annen sak er sikkerhet, med 'ingen permanent kontrakt' er det vanskelig å få lån og dermed et normalt familieliv», skriver en annen.

Piloter til Norwegians langdistanseflyginger har tidligere vært utleid fra et selskap ved navn Global Crew til Norwegian Longhaul Singapore, under loven i Singapore. På bemanningsbyrået Rishworths hjemmeside står det at Rishworth har enerett på å skaffe piloter til Norwegians 787 Dreamlinere.

Norwegian har ifølge hjemmesida i 2015 åtte fly av typen Boeing 787 Dreamliner. Ifølge Rishworth skal fire slike fly inn i Norwegians flåte i 2016, noe som forklarer behovet for et stort antall nye piloter.

«Typerating» Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter overfor Dagbladet at piloter må innbetale mellom 20 000 og 40 000 euro, eller stille en tilsvarende garanti, for å få jobbe på selskapets Dreamlinere - og at summen tilbakebetales med 10 000 euro per «avtjent» år.

- Det er helt vanlig at den enkelte pilot garanterer at han eller hun blir værende i selskapet i en gitt periode når selskapet betaler for såkalt typerating, eller flytimer og opplæring på en ny flytype. Norwegian investerer mye tid og penger på at piloter skal få typerating, og da er det viktig at også den enkelte pilot bruker kompetansen sin i selskapet og ikke forsvinner så fort Dreamliner-sertifikatet er i boks. Typerating-kostnaden er dessuten totalt sett mye høyere enn det piloten selv må betale, sier Sandaker Nielsen.

- Er det korrekt at lønna som tilbys pilotene, er fra 3100 GBP til 4900 GBP?

- De tjener over 4900 pund, svarer kommunikasjonssjefen.

- Samme rettigheter - Er det riktig at pilotene som ansettes i Rishworth / Global Crew og derfra leies ut til Norwegian, ikke har noen ansatterettigheter, ikke pensjonsinnbetalinger, og ikke sosiale bidrag fra arbeidsgiveren, og at Norwegian ikke har noe arbeidsgiveransvar overfor dem?

- Nei, dette er ikke korrekt. Våre Dreamliner-piloter på London Gatwick har de samme rettighetene som alle andre arbeidstakere i Storbritannia. Her følger vi naturligvis britisk lov. Formelt er Rishworth arbeidsgiver, men alle som jobber for Norwegian følger de samme reglene og må forholde seg til akkurat de samme operative prosedyrene, enten de har base i Trondheim eller London.

- Hva er Norwegians kommentar til at innsendere på nettstedet PPRuNe framstiller disse vilkårene som uhørt dårlige / dårligst betalt i verden for Dreamliner-piloter, og på nivå med f.eks. Turkish Airlines?

- Dette er feil. Våre Dreamliner-piloter med base London Gatwick får konkurransedyktige betingelser, svarer Norwegians kommunikasjonssjef.

SVARER: Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen forklarer pilotenes innskudd med at selskapet investerer store ressurser i opplæring på nye flytyper, og at de vil sikre seg at flygerne bruker den tilegnede kompetansen i Norwegian. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
SVARER: Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen forklarer pilotenes innskudd med at selskapet investerer store ressurser i opplæring på nye flytyper, og at de vil sikre seg at flygerne bruker den tilegnede kompetansen i Norwegian. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix Vis mer