MÅ BETALE BOMPENGER: Skal Hogne Kirkeby, Eva Beate Samuelsen og Magne Håland benytte seg av tilbudene i egen kommune, må de innom Oslos kommunegrense. Fra neste år betyr det at de må betale bompenger. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MÅ BETALE BOMPENGER: Skal Hogne Kirkeby, Eva Beate Samuelsen og Magne Håland benytte seg av tilbudene i egen kommune, må de innom Oslos kommunegrense. Fra neste år betyr det at de må betale bompenger. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Må betale bompenger når de skal handle mat på butikken

Innbyggere i Lørenskog må betale bompenger når de skal ferdes i egen kommune.

LØRENSKOG (Dagbladet): - Vi har ingenting imot Oslopakke 3 og slike prosjekter, ei heller bomringer generelt. Det som er spesielt i vårt tilfelle er at for at vi skal komme oss til skole, SFO, benytte oss av kommunale tjenester, fritidstilbud og alt annet i Lørenskog må vi gjennom bomringen, selv om vi bor i Lørenskog, sier Hogne Kirkeby til Dagbladet.

Neste år blir det satt opp en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Akershus som følge av Oslopakke 3. Forrige uke ble trinn 2 av «pakken» vedtatt i Stortinget. Der ble det blant annet bestemt at det skal settes opp en ny bomring langs grensa mellom Oslo og Lørenskog kommune, skriver Romerikes Blad.

Det betyr at når Hogne, familien hans og naboene skal fra Mariholtveien, som altså ligger i Lørenskog, til butikken, til legen eller benytte seg av andre tjenester som kommunen tilbyr, må de betale bompenger.

BYGGER: I denne veien skal det føres opp bompengestasjon. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BYGGER: I denne veien skal det føres opp bompengestasjon. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Burde få fritak

Eiendommen de bor på ligger nemlig rett ved Oslo kommune. Hver gang de skal til Lørenskog må de innom kommunegrensa til Oslo.

Kirkeby forteller at han mener det burde være en forutsetning at man burde kunne kjøre bomfritt innad i egen kommune.

- Vi er mye oftere i Lørenskog enn i Oslo, ganske enkelt fordi vi bor i Lørenskog. Da mener jeg det må la seg gjøre å finne en løsning som tar hensyn til det, sier Kirkeby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på vei inn til Lørenskog vil variere ut fra hva slags bil man har. En tur gjennom bomringen som skal settes opp mellom Oslo og Lørenskog, vil med dieselbil fra takstgruppe 1 koste 25 kroner. For normaltakst bensin vil det koste 21 kroner (begge 2018-prisnivå).

Eva Beate Samuelsen, som også bor i Mariholtveien, forteller at i ytterste konsekvens blir det så dyrt at hun vurderer å flytte inn til Lørenskog siden jobben er der.

LØRENSKOG: Hogne Kirkeby (f.v.), Eva Beate Samuelsen med hunden Nico, Henrik Kirkeby, Elisabeth Lysvik, Magne Håland, Ellen Kirkeby, Torbjørg Kirkeby, Charlotte Kirkeby Hauge. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
LØRENSKOG: Hogne Kirkeby (f.v.), Eva Beate Samuelsen med hunden Nico, Henrik Kirkeby, Elisabeth Lysvik, Magne Håland, Ellen Kirkeby, Torbjørg Kirkeby, Charlotte Kirkeby Hauge. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- 20 kroner høres ikke så mye ut, men noe blir det jo til slutt, sier hun.

Bomstasjonen skal settes opp i løpet av 2019.

Håpløs situasjon

Vedtaket i Stortinget ble gjort stikk i strid med lokalpolitikernes ønsker, selv om kommunestyret legger til grunn at ingen innbyggere i Lørenskog må passere et bomsnitt for å kjøre til andre steder i egen kommune.

Da Oslopakke 3 ble sendt ut på høring, ba Lørenskog kommune om at bomsnittet ikke skulle legges slik at det kunne ramme Hogne Kirkeby og de andre beboerne i Mariholtveien. Uttalelsen ble altså ikke tatt til følge.

Ragnhild Bergheim, ordfører i Lørenskog kommune, sier at Oslopakke 3 gir store fordeler for innbyggerne i Lørenskog, men forstår frustrasjonen til innbyggerne i Mariholtveien.

- Oslopakke 3 skaffer oss gode samferdsels- og kollektivtilbud. Jeg forstår at folk synes det er dyrt. Samtidig får vi bedre tilbud ut fra pengene, blant annet en forlengelse av T-banen til Lørenskog, sier Bergheim til Dagbladet.

Hun forteller at hensikten er å avgiftslegge de som kjører fra Lørenskog til Oslo - ikke de som bor i kommunen som bare skal en tur på butikken, for eksempel.

REAGERER: Hogne Kirkeby sier at han ikke har noe imot bomstasjoner, men mener at man burde ferdes i egen kommune uten å måtte innom en bomstasjon. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
REAGERER: Hogne Kirkeby sier at han ikke har noe imot bomstasjoner, men mener at man burde ferdes i egen kommune uten å måtte innom en bomstasjon. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Vil ta det videre

- Når jeg selv tenker på hvor mange ganger jeg ute med bilen i løpet av en dag, er det mange. Man skal på butikken og hente unger i skole og barnehage. Det at man skal betale for å nærmest kjøre ut gårdsplassen er håpløst, sier Bergheim.

På spørsmål om hvordan kommunen har tenkt å ta dette videre, svarer hun at kommunen skal ta det opp som en politisk sak.

- Bomringen skal ikke på plass før til neste år, så vi får se hva vi skal gjøre. Vi må diskutere hvordan vi skal gå fram og eventuelt hjelpe innbyggerne i Mariholtveien på en annen måte, sier hun.

Siste sjanse har gått

En mulighet for de fire boenhetene som bor i Mariholtveien for å slippe bomringen, er at de får dispensasjon, men ifølge Statens vegvesen har partene allerede bestemt at man ikke skal gi fritak til beboerne.

- Problemstillingen om fritak for disse beboerne er ikke bare tatt opp i den lokale prosessen. Partene er enige om å ikke gi fritak og legger til grunn av en streng praktisering av fritak, sier Åge Jensen, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, til Romerikes Blad.

De eneste virkemidlene for å slippe skyhøye bomavgifter er timeregel og passeringstak. Sistnevnte innebærer at kunder med gyldig autopass-avtale har et tak på 60 betalinger per måned, mens det passeringstaket for øvrige snitt i pakken er på 120, skriver avisa.

ORDFØRER: Ragnhild Bergheim, ordfører i Lørenskog kommune, sammen med kronprins Haakon i anledning et besøk på Lørenskog sykehjem i fjor. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
ORDFØRER: Ragnhild Bergheim, ordfører i Lørenskog kommune, sammen med kronprins Haakon i anledning et besøk på Lørenskog sykehjem i fjor. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Mange bomringer

Bomstasjonen på grensa mellom Lørenskog og Oslo er ikke den eneste som skal settes neste år. Om lag 60 nye bomstasjoner blir etablert i Oslo og Akershus i 2019. Det betyr at det vil være flere enn Hogne Kirkeby, familien og naboene som vil bli rammet av en urettferdig bomstasjon.

Samferdselsdepartementet har regnet ut at de nye bomstasjonene vil gi en gjennomsnittlig inntekt per passering på 14 kroner.

De nye bomstasjonene vil over år gi flere milliarder kroner til statskassa.

Det er regnet ut at årlige brutto bompengeinntekter vil øke fra om lag 3,6 mrd. kr til om lag 4,5 mrd. kr som følge av utvidelse av bompengesystemet med nye bomstasjoner og innføring av tids- og miljødifferensierte takster. Dette gir brutto bompengeinntekter på om lag 87 mrd. kr for perioden 2017–2036, står det i stortingsvedtaket.