Må betale bot med sikkerhetspenger

De lovede sikkerhetstiltakene har ennå ikke kommet på plass på Rørosbanen. Ett år og tre måneder etter Åsta-ulykken er togavgangene på strekningen halvert på grunn av manglende sikkerhetsbarrierer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dersom Jernbaneverket vedtar gårsdagens bot etter Åsta-ulykken, vil de måtte ta de ti millionene fra midler som i dag skal brukes til å gjenoppbygge sikkerheten på blant annet Rørosbanen. Og der er arbeidet forsinket.

Innstilt

Faktisk er halvparten av togavgangene på Rørosbanen i disse dager innstilt fordi Jernbaneverket ikke kan skaffe togekspeditører som kan fungere som en ekstra barriere mot ulykker. Togekspeditørene er for tida opptatt med å fungere som barrierer ved Brumunddal stasjon, der lokomotivførerne forlanger ekstra sikkerhet på grunn av en uoppklart signalfeil. Derfor går det ingen lokaltog mellom Hamar og Rena for tida.

På Rørosbanen manglet ATC, lydalarm og togradio under Åsta-ulykken. Det gjør det fortsatt. Jernbaneverket har en ambisiøs plan for utbedring av den sentrale sikkerhetsstyringen og sikringsanlegg på Rørosbanen, men opplever forsinkelser.

Ikke vurdert

Jernbaneverket bruker i år en stor del av sine midler på sikkerhetsutbedringer. Dersom de beslutter å vedta boten på ti millioner, kan de bli tvunget til å ta pengene fra sikkerhetspengene.

- Vi er ikke en bedrift som lever i et marked, og vi har ingen inntektsside eller et overskudd vi kan ta disse pengene fra. Realiteten er at stort sett alle midler i Jernbaneverket er innrettet mot tiltak som har betydning for sikkerheten ved jernbanen, sier informasjonssjef Svein Horrisland ved Jernbaneverket.

Påtalemakten har valgt å se bort fra dette paradokset i sin straffeutmåling.

- Påtalemyndigheten har fastsatt en bot vi mener er riktig ut fra forholdet. Vi har ikke tatt noe hensyn til hvordan Jernbaneverket måtte skaffe midler til å betale boten, på samme måte som vi ikke ville gjøre det dersom det dreide seg om et privat foretak, sier førstestatsadvokat Knut Kallerud til Dagbladet.