Må betale for gjester som stikker

Dersom gjestene springer fra regninga, kan servitøren bli nødt til å betale. Det opplevde Hoai Kjølstad (26) på en profilert Oslo-restaurant.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hoai Kjølstad har jobbet som servitør i sju år. Nå fortviler hun over vilkårene som rår i restaurantbransjen. Hun jobbet på den populære restauranten Consenzo i to uker før begeret rant over. Hun valgte å slutte.

Dette er noe servitørene på Consenzo må finne seg i, ifølge Kjølstad: 

• Må dekke regninger for gjester som ikke betaler for seg. 

• Vakter på opptil 13 timer. 

• Jobbvakter styrt etter sola. Får beskjed en time før man skal være på jobb om at du ikke trenger å komme, for så å bli ringt opp etter kort tid med beskjed om å komme med en gang.

Venter på lønn

Hoai har heller ikke fått lønn for timer hun jobbet i juni.

-  Jeg ba gjentatte ganger om en arbeidskontrakt uten å få det. Da jeg sluttet og ba om lønnen min, fikk jeg beskjed om at den fikk jeg ikke uten en arbeidskontrakt, sier Hoai Kjølstad.

Etter mye fram og tilbake ble det skrevet en arbeidskontrakt, og Hoai ble lovet pengene sine. De har hun fortsatt ikke sett noe til.

-  Pengene er ikke det viktigste. Men prinsippet at det går an å behandle ansatte på denne måten, sier Hoai Kjølstad.

Vil betale

Restaurantsjef Sissel Piene bekrefter at restaurantens servitører kan bli holdt ansvarlig dersom gjester stikker fra regninga.

-  Greier ikke servitørene å følge med på om gjestene går uten å betale, må de dekke det selv. Men vi bruker skjønn. Er servitøren helt uskyldig i at gjestene har stukket av, dekker som oftest restauranten det, sier Sissel Piene, restaurantsjef ved Consenzo.

Hun understreker at det er misforståelser, kommunikasjonsproblemer og ferieavvikling som har ført til at Hoai ikke har fått lønnen sin.

-  Jeg skal ordne opp i dette med en gang jeg kommer tilbake på kontoret, forsikrer Piene.

- Ulovlig praksis

Jens Petter Hagen i Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet (HRAF) mener praksisen på Consenzo er ulovlig.

- Servitørene skal ikke stilles til ansvar for ubetalte regninger. Det er ulovlig, sier Jens Petter Hagen, informasjonsansvarlig i Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet. Han påpeker at forbundet ukentlig får henvendelser fra fortvilte servitører.

- Det er altfor mange eksempler på arbeidsforhold som Kjølstad forteller om. Det er trist at det skal være slik i 2005. Deler av bransjen opererer på kant med loven, det ødelegger for de seriøse aktørene, sier Hagen.

OPPGITT: Hoai Kjølstad er sjokkert over arbeidsforholdene i restaurantbransjen. - Det er mange rare regler som servitører må finne seg i, sier hun.