Må fly med øks og brekkjern

Alle fly i Norge har minst én øks og ett brekkjern som ligger ulåst. I tillegg har passasjerer om bord i fly av typen som Kato Air bruker, fri adgang til pilotene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I henhold til internasjonale sikkerhetskrav som gjelder nødutstyr, skal det være minst én øks og ett brekkjern tilgjengelig i hvert eneste fly. Disse oppbevares i ulåste kasser i nærheten av besetningen. Eneste krav er at øksene ikke skal være synlige for passasjerene.

- Poenget med øksene og brekkjernene er at det skal brukes i en nødssituasjon hvor det oppstår brann eller behov for å evakuere flyene, sier informasjonsdirektør Robert Haast i Luftfartstilsynet til Dagsavisen.

Passasjerer om bord i fly som har plass til 19 reisende eller mindre, har fri adgang til pilotene. Det stilles ingen krav til dør mellom cockpit og kabinen i slike fly.

Dette var tilfelle da den 34 år gamle asylsøkeren fra Algerie onsdag gikk amok med en øks om bord på et fly fra Kato Air. Øksen han brukte var ikke flyets egen, men Luftfartstilsynet vil nå revurdere dagens situasjon med øks på flyene, og se på løsninger for oppbevaring av utstyr slik at det ikke kan misbrukes av passasjerene.

(NTB)