Cruiseturismen:

- Må forvente tøffere krav framover

- Det skal ikke være slik at vakre, norske fjorder ser ut som London midt i rushtrafikken, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

STILLER KRAV: Gamle Stavanger er blant stedene som er rammet av «cruiseinvasjonen». Nå stiller næringsminister Torbjørn Røe Isaksen strengere krav. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
STILLER KRAV: Gamle Stavanger er blant stedene som er rammet av «cruiseinvasjonen». Nå stiller næringsminister Torbjørn Røe Isaksen strengere krav. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / DagbladetVis mer

Innbyggerne i både Stavanger og Bergen har uttrykt sterk misnøye med de store cruiseskipene som ankommer med tusenvis av turister daglig.

Da Dagbladet besøkte Gamle Stavanger i juli møtte vi lokale innbyggere som fortalte om frekke turister som går rett inn inngangsdøra deres, og om cruiseskip som fjerner all utsikt og soter ned husene. På Bryggen i Bergen tisser turister på verdensarven, og cruiseskipene oppleves som en invasjon.

I år er det ventet 2365 cruiseskip i norske havner, som er en av flere grunner til at debatten rundt cruisenæringa har rast den siste tida.

Rødts ordførerkandidat i Stavanger, Mimir Kristjansson, har tidligere uttalt til Dagbladet at han frykter at oljebyen skal ende opp som Norges Venezia på grunn av de store cruiseskipene som legger til kai daglig.

Strengere krav

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen varsler nå tøffere krav til cruisenæringa, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

- Næringer som ikke er bærekraftige har ikke livets rett. Det gjelder også cruisenæringa, sier han til Dagbladet.

Næringsministeren viser til at kommunene lokalt har fått større mulighet til å sette klare regler, når det gjelder blant annet lokal luftforurensing.

- Nasjonalt har vi i år innført nye og strenge miljøkrav for de mest sårbare verdensfjordene. Det skal ikke være slik at vakre, norske fjorder ser ut som London midt i rushtrafikken.

Kravene innebærer blant annet at skipene må redusere utslippene på kloakk og gråvann, samt at det vil bli gradvis strengere krav til utslipp av NOx (nitrogenoksid) og strengere regulering av bruken av eksosvaskesystemer.

CRUISETURISME: Mange av de som bor i området Gamle Stavanger plages av cruiseturismen der. Foto: Kristian Ridder-Nielsen. Video: Angelica Hagen. Reporter: Angelica Hagen / Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Strenge miljøkrav

Nå skal Sjøfartsdirektoratet se på hvordan kravene også kan gjelde for andre områder i Norge, og det er allerede igangsatt dialog med flere kommuner.

Isaksen peker på at Norge er en pådriver for strenge miljøkrav.

- Vi skal bli et lavutslippssamfunn innen 2050. Har du ikke en bærekraftig bedrift, løper tida fra deg, sier han.

NÆRINGSMINISTER: Torbjørn Røe Isaksen ønsker turister velkommen, men erkjenner utfordringene med cruiseturismen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
NÆRINGSMINISTER: Torbjørn Røe Isaksen ønsker turister velkommen, men erkjenner utfordringene med cruiseturismen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

- Kan vi forvente færre skip i framtida?

- Hvis en konsekvens av miljøkravene er færre skip, er ikke det noe problem.

- Det er ventet over 2300 cruiseskip i år. Hvordan har det blitt sånn?

- Det har blitt sånn fordi Norge er en populær turistdestinasjon, og det er bra. Så begynner vi å nå en grense blant annet i Stavanger og Bergen, og jeg forstår frustrasjonen til innbyggerne, sier næringsministeren.

Ønsker ikke vekst

Isaksen har selv nylig vært i Stavanger og blant annet besøkt trehusbebyggelsen i Gamle Stavanger, der cruiseskipene legger til kai rett utenfor husene til de lokale innbyggerne.

- De jeg har snakket med sier at det er bra med turister, men at det blir litt for mye. Der er ankomsten slik at de får cruiseskip midt i fleisen. Der mener jeg at Høyre har kommet med et godt tiltak ved å skulle flytte brygga lenger ut.

TAR ALL UTSIKT: Innbyggerne i Gamle Stavanger mener cruiseskipene blokkerer for all utsikt og soter ned husene deres. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
TAR ALL UTSIKT: Innbyggerne i Gamle Stavanger mener cruiseskipene blokkerer for all utsikt og soter ned husene deres. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer

Næringsministeren legger til at cruisetrafikken er viktig for lokale butikker og serveringssteder mange steder i landet, men understreker samtidig at han ikke ønsker en ytterligere vekst i cruisetrafikken til de mest trafikkerte havnene, slik det har blitt de siste åra.

- Målet vårt er å få reisende som er i Norge i flere dager, bor på norske hoteller og spiser på norske restauranter – ikke bor og overnatter på skipene sine. Det er også et mål å få flere besøkende hele året og dermed også flere helårs arbeidsplasser.

Vil ha flere turister

Masseturismen har ført til problemer i flere europeiske byer den siste tida. I Palma på Mallorca mister lokale innbyggere hjem og jobber som følge av turismen. I Venezia har det vært flere demonstrasjoner mot cruiseskipene som ankommer daglig.

Isaksen er ikke bekymret for overturisme i Norge, og vil ha flere turister til landet vårt.

- Vi reiser alle på sommeren. Norge har generelt plass til flere folk, men noen steder blir det et veldig stort press. Den viktigste satsingen er å markedsføre flere deler av Norge. Vi har mange uoppdagede perler som vi kan vise fram, og så må vi få turistene hit året rundt.

Næringsministeren legger til at han er mer enn åpen for å gå i dialog med kommunene dersom det er behov for ekstra tiltak i en periode.

- Ikke avgifter

Det er imidlertid uaktuelt å innføre avgifter på norsk natur.

- Allemannsretten forblir, varsler Isaksen.

Han mener at i stedet for å diskutere å ta betalt for besøk på for eksempel Preikestolen, må vi se på andre tiltak - blant annet høyere pris på parkering.

- Hva med turisthatet som har oppstått flere steder? Opplevde du noe av det i Stavanger?

- Det er lett at det blir en motpol-diskusjon - enten er du for eller imot. De aller fleste jeg har snakket med mener at det er bra at folk kommer på besøk til Norge, og ønsker cruiseturistene velkommen. Vi må håndtere problemene som kommer med økningen i antall skip og miljøkrav, sier han.

BRYGGEN: Det vrimler av turister i Bergen, og av og til blir noen så tissetrengte at de må slå lens - på Bryggen. Men hva synes turistene selv om dette? Reporter og video: Malene Storrusten / Dagbladet Vis mer

- Bevisst vårt ansvar

Royal Caribbean-sjef Geir Kronbæck forteller Dagbladet at han er svært positiv til samarbeidet med Sjøfartsdirektoratet, og kaller dialogen som foregår unik.

Kronbæck forklarer at det har skjedd svært mye på miljøfeltet i cruisenæringa, og understreker at de jobber med utslippsreduserende teknologi. Dette inkluderer blant annet hybrid-løsninger og andre batteripakker, som det forskes på og som implementeres nå, ifølge cruiseskipsjefen.

- Vi introduserer en skipsklasse på brennceller som er tilnærmet utslippsfri, så dette kommer. Det jobbes med å finne den optimale kombinasjonen. Skipene skal både inn i trang fjord og i åpent hav, og det krever forskjellige typer trekkraft.

POSITIV TIL SAMARBEID: Royal Caribbean-sjef Geir Kronbæck er positiv til samarbeidet med Sjøfartsdirektoratet. Foto: Privat
POSITIV TIL SAMARBEID: Royal Caribbean-sjef Geir Kronbæck er positiv til samarbeidet med Sjøfartsdirektoratet. Foto: Privat Vis mer

I fjor vedtok Stortinget at regjeringen skal sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten fram mot 2030. En del av dette er nullutslipp fra turistskip- og ferjer i verdensarvfjordene seinest innen 2026.

Det tror ikke Kronbæck er mulig.

- Vi klarer 0,1 prosent utslipp innen 2026, men nullutslipp er umulig slik det er i dag. Når det gjelder utslipp er vi bevisst vårt ansvar. Dialogen vi har er entydet positiv.

STORE TURISTSTRØMMER: Busslass med turister kommer for å gå på Preikestolen og det skaper problemer. Video: Angelica Hagen Vis mer

- Suksess

Kronbæck viser, i likhet med næringsministeren, til at turistnæringa har blitt stor fordi man har markedsført Norge som turistdestinasjon.

- Vi har fått suksess. Så var det ikke helt gjennomtenkt. Vi har flott natur og kultur som folk vil se, men så er vi plutselig for mange, sier han.

Kronbæck forklarer at cruise planlegges flere år i forkant, og at det dermed blir vanskelig å plutselig ikke skulle ta inn flere skip.

- Norge er del av en internasjonal lovgivning - og da går det ikke å plutselig skru av krana.

- Forstår du frustrasjonen til de som omtrent bor oppå skipene?

- Ja, men det er slik logistikken er lagt opp. At vi kommer mange på en gang er dårlig planlegging. Så er spørsmålet om vi skal legge til lenger ut i stedet for i havna, og da trenger vi ordninger på land som kan frakte gjestene inn helt utslippsfritt. Jeg har ikke noe imot en regulering på hvordan dette skal gjøres.

Han viser til at dette er en løsning som er tatt i bruk i flere europeiske byer, blant annet i Dubrovnik og Barcelona. Kronbæck viser også til at det er fullt mulig å tjene mer penger på cruiseturister og få dem til å bo på norske hoteller, men forklarer at det da er behov for «turn around ports».

Men han mener planleggingen ikke har vært til stede i Norge.

- Vi får heller ikke maksimalt betalt for å ligge i havn med flere store skip Vi vil vise turistene naturen. Men det er ikke dialog på hvordan dette skal gjøres i Norge. Så står vi i skvis nå og blir uglesett.