BETONGKLOSSER: Saltdal kommune satte opp to betongklosser for å hindre tungtrafikk over brua. Det hindrer også helt vanlig - og lovlig trafikk. Det vil koste kommunen 350 000 kroner å utbedre brua til å tåle tyngre kjøretøyer, ifølge aksjonistene i bygda. Alle foto: Christine Karijord
BETONGKLOSSER: Saltdal kommune satte opp to betongklosser for å hindre tungtrafikk over brua. Det hindrer også helt vanlig - og lovlig trafikk. Det vil koste kommunen 350 000 kroner å utbedre brua til å tåle tyngre kjøretøyer, ifølge aksjonistene i bygda. Alle foto: Christine KarijordVis mer

Må kjøre to mil rundt på grunn av disse

Betongklossene deler Junkerdal i to. Pris for å fikse brua: 350 000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Rutt Gustavsen og Frode Aronsen har hele bygda i ryggen når de ber Saltdal kommune rydde opp i et bruprosjekt som deler Junkerdal i Nordland i to.

- De har jo delt bygda i to med å sette opp fire betongklosser så nært at man knapt kan kjøre i mellom på sommerstid, sier Gustavsen.

Rutt Gustavsen og de andre føler at bygda er splittet og at Saltdal kommune ikke tar dem seriøst.

- Ikke nøye planlagt Saltdal kommune, som er ansvarlig for brua i Junkerdal, så seg nødt til å ta affære for å hindre at store lastebiler skulle kjøre over. 

- Vi vet at noen har kjørt over brua med store lastebiler, og det kunne vi ikke godta, sier driftsingeniør i Saltdal kommune Stein Kaare Orø.

De endte med å sette opp sperrer for å hindre lastebiler å bruke brua, som er nedradert til å tåle kjøretøy opp til 3,5 tonn.

Saltdal kommune innrømmer at dette ikke var så nøye planlagt.

- Vi kom fram til at dette var den beste løsningen for å sperre lastebiler fra å kjøre over brua, sier Orø.

- Håpløst Drosjesjåfør Heidi Nilsen var klar i sin tale da hun skulle kommentere hva kommunen har gjort med brua hun bruker til daglig for å hente skolebarn.

- Det er forskjell på å barbere seg, og det å skjære av seg hodet, sier hun.

Hun mener det er farlig å kjøre gjennom den trange åpningen mellom de store betongklossene.

- Det er snakk om noen cm på hver side av bilen, og man må holde pusten når man kjører over brua sånn som den er nå, sier Nilsen.

Må hun kjøre rundt på grunn av snø på brua eller is i bakken som ligger ned mot betongklossene, må drosjesjåføren og andre i bygda kjøre to mil ekstra for å komme seg rundt.

- Og vi som bor her i dalen har lange avstander som det er, sier en irritert Heidi Nilsen

Ingen brøyting Slik som det er nå er det ingen som kan brøyte over brua. Og kommer det mye snø kan ikke biler bruke brua i det hele tatt.

- Betongklossene står for tett dersom det kommer snø, og dette er et signal om at kommunen ikke bryr seg, sier Rutt Gustavsen.

Hele bygda står samlet i sin sak, og oppfordrer kommunen til å ta med seg ei betongsag og rydde opp i galskapen.

- Det hadde vært andre måter å hindre lastebiler å kjøre over brua. Men når de først har valgt å mure opp klosser som deler bygda i to, får de komme opp og halvere dem, sier Heidi Nilsen og Rutt Gustavsen.

Får man 10-20 cm ekstra plass kan man i det minste kjøre over brua uten hjertet i halsen. 

350 000 kroner å fikse brua Lasse Bredesen som har ansvaret for brøytingen i Junkerdal og Skaiti, må kjøre to mil ekstra når han skal brøyte i Skaiti. 

- Kommer det mye snø må jeg kjøre opp til 14 mil ekstra på en dag, forteller Bredesen.

Kommunen har nå lovet Bredesen en liten kompaktlaster for å brøyte brua.

- Det koster kommunen 75 000 kroner å leie kompaktlasteren hver vinter, og de må betale meg for både ekstra kjøring og for å brøyte brua, sier Bredesen.

Det riktige hadde vært å forsterke brua med nye bærekabler og nye kar, noe Bredesen har presisert gjentatte ganger til Saltdal kommune.

Bredesen har sjekket hva dette ville koste, og har kommet fram til en pris på omkring 350 000 kroner.

AKSJONERTE: Lokalsamfunnet samlet seg for å protestere mot betongklossene som gjør at de svært ofte på vinterhalvåret må kjøre to mil ekstra for å komme over til den andre siden av dalen. Det tar i hvert fall en halvtime ekstra.
AKSJONERTE: Lokalsamfunnet samlet seg for å protestere mot betongklossene som gjør at de svært ofte på vinterhalvåret må kjøre to mil ekstra for å komme over til den andre siden av dalen. Det tar i hvert fall en halvtime ekstra. Vis mer