- Må skjerpe seg

- Klager på håndverkere tar mye tid. Det er snakk om store summer og mange blir ulykkelige. Håndverkerne må skjerpe seg, mener Henny Andenæs, leder av Forbrukerrådet i Oslo og Akershus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste håndverkere har mer enn nok å gjøre. Resultatet kan dessverre også leses av i Forbrukerrådets klagestatistikk.

- Klagemengden har økt mye i år. I det siste har håndverkerne også hatt en tendens til ikke å svare på henvendelsene våre. Men de slipper ikke unna. Vi sender bare saken rett til Forbrukertvistutvalget, truer Henny Andenæs.

Travle håndverkere tar seg kanskje heller ikke tid til å møte opp i et fjernt utvalg. Men det er neppe så smart:

- Stiller ikke håndverkeren opp i Forbrukertvistutvalget, blir det uteblivelsesdom. Forbrukeren kan da, om nødvendig, få kemneren til å drive inn erstatningsbeløpet.

Henny Andenæs minner om at forbrukerne må sikre seg skriftlige bevis for å nå fram med en klage.

- Betingelsen for å få en sak opp i Forbrukertvistutvalget er at du kan dokumentere arbeidsavtale og betaling. Vi avviser riktignok ikke folk som har betalt svart. Men det er jo temmelig vanskelig å gå videre med saken hvis det mangler kvitteringer, understreker Henny Andenæs.