Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ras sperrer E18 i Larvik

Må sprenge ut nye ras

Statens vegvesen er så vidt i gang med opprydningsarbeidet på E18 etter stort steinras fredag kveld.

RAS: Et stort steinras blokkerer E18 ved Larvik fredag kveld. Video: tipser Vis mer

E18 ved Bommestad kan bli stengt fram til slutten av neste uke etter det store steinraset som gikk fredag kveld.

Rundt 22.45 kom alarmen om det massive steinraset på hovedveien ved Larvik som åpnet for trafikk for bare to år siden.

Tidligere lørdag sa Statens vegvesen at veien med mellom 12 000 og 15 000 passeringer daglig trolig kunne åpnes relativt raskt i minst en retning. Slik blir det ikke, forteller avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen til Dagbladet lørdag kveld.

Må sprenge

Enorme kampesteiner sperrer hele det sørgående løpet, mens mindre steiner ligger i veibanen i nordgående retning.

Lørdag ettermiddag trillet de første anleggsmaskinene inn i området, men det er svært mye arbeid som gjenstår.

STORE STEINER: E18 er lørdag fortsatt sperret av steinraset som gikk ved Bommestad i Larvik sent fredag kveld.
Foto: Alexander Vestrum / NTB scanpix
STORE STEINER: E18 er lørdag fortsatt sperret av steinraset som gikk ved Bommestad i Larvik sent fredag kveld. Foto: Alexander Vestrum / NTB scanpix Vis mer

Entreprenørene må nå skape nye ras på stedet før de i det hele tatt kan vurdere åpning. Det innebærer sprengningsarbeid.

- Vi er i gang med sikringsarbeidene på stedet. Nå må vi sprenge ned en av de store steinblokkene som henger i fjellet. Vi må første sikre fjellet rundt steinblokka så det ikke blir konsekvenser. Dette må gjøres for å forhindre at det ikke detter ut mer fjell, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin til Dagbladet.

- Mer omfattende enn ventet

Entreprenørene skal først bore og slå bolter før de sprenger blokka ned. Dette gjøres for å plassere sprengstoffet og sørge for at det raser slik de vil.

ARBEID: Dette bildet fra lørdag kveld viser de første sikringsarbeidene som blir gjort på rasstedet. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
ARBEID: Dette bildet fra lørdag kveld viser de første sikringsarbeidene som blir gjort på rasstedet. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix Vis mer

- Vi får neppe begynt før mandag morgen. Det vil ta litt tid å bore. Mannskapene jobber døgnkontinuerlig med å sikre fjellet, men arbeidet er mer omfattende enn vi trodde, sier han.

Han sier det er gjort analyser som konstaterer at det er trygt å sende arbeidere til stedet.

- Vi har sikkerhet i høysete og gambler ikke med liv og helse, sier Kaurin.

Geolog på stedet

Det er Gjerden fjellsikring som nå driver arbeidet på stedet.

- Vi må sprenge for å være sikre på at det ikke skal dette ned mer fjell. Vi må sørge for at det vi gjør holder vann så trafikantene kan kjøre trygt forbi, sier han.

Geologer har lørdag undersøkt stedet etter raset fredag kveld. Per nå er foreligger det ingen svar på hvordan gigantraset kunne skje på den nesten nyåpnede veien.

MÅ SPRENGE UT: Det må sprenges ut nye ras i fjellet før veien kan åpnet igjen. Det kan ta ei uke til sammen. Foto: Alexander Vestrum / NTB scanpix
MÅ SPRENGE UT: Det må sprenges ut nye ras i fjellet før veien kan åpnet igjen. Det kan ta ei uke til sammen. Foto: Alexander Vestrum / NTB scanpix Vis mer

- Det har vi ingen formening om. Det har vi ikke fokus på nå. Nå er det om å gjøre å få gjort denne jobben så fort som mulig, sier Kaurin.

Statens vegvesen oppfordrer folk til å ta omkjøring via indre Vestfold for de som skal forbi Larvik.

- Vi ønsker å belaste Larvik sentrum så lite som mulig, sier han.

- Totalt uakseptabelt

Det er allerede kommet flere spørsmål om hvordan raset kunne skje. Flere omtaler det også som flaks at ikke liv gikk tapt.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier evalueringsarbeidet ligger hos Statens vegvesen, og at han holdes løpende orientert.

- Jeg priser meg lykkelig over at ingen er omkommet eller skadd, sier Dale til NTB.

Åshild Kjelsnes (Ap), leder i Nasjonal rassikringsgruppe, er rystet etter steinraset.

- Det er totalt uakseptabelt at det raser ut på den måten på en ny vei. Det tyder på at man må ha feilberegnet eller undervurdert fjellets beskaffenhet og dermed ikke ha sikret godt nok, sier Kjelsnes til NTB.b

- Uforståelig

Hun peker på at fjellsiden langs veien er en såkalt skjæring, en menneskelagd ny fjellformasjon som er sprengt til.

- Det jeg synes er så tragisk, er at vi har nok av utfordringer med ras fra naturens side fra før i dette landet, om vi ikke skal skape oss nye dødsfeller i nye utbyggingsprosjekt, sier Kjelsnes.

Norges Automobil-Forbund (NAF) kaller det «uforståelig» at et så stort ras kunne skje på en nybygget hovedvei.

- Folk må kunne stole på at nye veier er rastrygge. Her må alle kortene på bordet for å finne ut hva som er årsaken, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til NTB.