FRUSTRERTE:  Som kompensasjon for åtte timers ventetid fikk alle i reisefølget 20 kroner hver til mat og drikke. F.v. Bjørg Stølen, Hilde Bjørg Vartdal, Kofi Kumordzie, Beatrice Kumordzie, Anna-Lisa Kumordzie og Tone Kumordzie. Foto: Privat
FRUSTRERTE: Som kompensasjon for åtte timers ventetid fikk alle i reisefølget 20 kroner hver til mat og drikke. F.v. Bjørg Stølen, Hilde Bjørg Vartdal, Kofi Kumordzie, Beatrice Kumordzie, Anna-Lisa Kumordzie og Tone Kumordzie. Foto: PrivatVis mer

Må vente åtte timer på nytt fly, får 20 kroner i kompensasjon

- Vi får kanskje en halv kopp kaffe for de pengene, sier en frustrert Beatrice Kumordzie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) Klokken 10.40 fredag morgen skulle familien Kumordzie og noen venner vært på et Air Baltic-fly fra Gardermoen til Riga.

Der skal de feire Tone Kumordzie sin 60-årsdag. Mange av gjestene er allerede ankommet Riga, men jubilanten blir en smule forsinket.

- Da vi kom til gaten sto det bare at flyet var kansellert, sier Beatrice Kumordzie.

20 kroner for åtte timer Ifølge Kumordzie fikk de ingen beskjed om hva som hadde skjedd med flyet eller hvor de skulle gå for å få informasjon.

- Til slutt fikk vi vite at flyet var utsatt til 18.30 på grunn av tekniske problemer, og vi fikk et gavekort på 20 kroner til å kjøpe litt mat mens vi ventet.

Familien sier 20 kroner ikke strekker langt til mat og drikke på Gardermoen i åtte timer.

- Vi får kanskje en halv kopp kaffe for de pengene. Vi sitter her og er kjempetrøtte, da vi hadde regnet med å få sove litt på hotellet da vi kom fram. Vi vurderer nå om vi skal kjøpe noe mat på flyplassen eller dra inn i Oslo, sier Kumordzie.

Riktig beløp På Air Baltic sine nettsider står det at reisende får «mat og drikke i en rimelig relasjon til ventetiden» hvis flyet er forsinket i mer enn to timer. Flyselskapet leier SAS sitt bakkemannskap på Gardemoen, og det er SAS sine ansatte som har vært i kontakt med reisefølget.

- Men det er ikke SAS som setter reglene for hvor mye kundene skal få i kompensasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø i SAS.

 20 KRONER:  Air Baltic leier SAS sitt bakkemannskap på Gardermoen, og SAS bekrefter at Air Baltic har bestemt at reisende skal få 20 kroner i kompensasjon for forsinkelser. Foto: Privat
20 KRONER: Air Baltic leier SAS sitt bakkemannskap på Gardermoen, og SAS bekrefter at Air Baltic har bestemt at reisende skal få 20 kroner i kompensasjon for forsinkelser. Foto: Privat Vis mer

Han bekrefter at reisefølget har fått riktig beløp etter Air Baltic sine regler.

- Det stemmer at Air Baltic har bestemt at de kun skal få 20 kroner, og SAS kan ikke overprøve det. Men jeg kan si at dette aldri hadde skjedd med SAS, sier Sandstø.

Dette har du krav på hvis flyet blir forsinket med SAS eller Norwegian.

Dagbladet har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Air Baltic for å få en kommentar, uten å lykkes.

 JUBILANT:  Tone Kumordzie blir for sen til sin egen 60-årsdag. Foto: Privat
JUBILANT: Tone Kumordzie blir for sen til sin egen 60-årsdag. Foto: Privat Vis mer