Må vi bli kremmere?

Siden forfattere ofte har en søt naiv tro på at det finnes en absolutt sammenheng mellom oppmerksomhet og salgstall, dreier diskursen i forfatterkretser seg derfor lett over i det surmulende leie: Det er de gale bøkene som stikker av med oppmerksomheten og salgstallene, skriver Anne Holt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FORFATTERE BØR BLI forretningsfolk i stedet for å syte over begredelige salgstall, synes å være postulatet i Unn Conradi Andersens «Signaler» i Dagbladet 19. november. Hun tar utgangspunkt i Åsne Seierstads suksess med høstens «Bokhandleren i Kabul». Seierstad har - hevdes det - i uvanlig grad selv hatt hånd om markedsføring og andre salgsfremmende tiltak. Alle som mer eller mindre motvillig følger med i dekningen av den norske bokhøst med omkringliggende herligheter, har sett Åsne i alle kanaler og magasiner, talefør og eksponeringsvillig. Boka hennes selger i bøtter og spann. Unn Conradi Andersen har vært på fest og hørt en forfatter hviske noen misunnelige ord i Seierstads retning. Det liker hun ikke. Hun ber forfattere lære av Seierstad i stedet og ikke stole på forlagens evne til å tjene penger for dem. Andersens innlegg må nødvendigvis tolkes dit hen at forfattere, dersom de ønsker medieomtale og inntektsgivende salgskurver, må la seg drive fra «flere tusen tilhørere på Rockefeller til en håndfull tilhørere på Sandvika eldresenter», samt selv forestå «hardt og utrettelig salgsarbeid». Slik vil forfatterne kunne få den forgjettede status: De blir et varemerke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer