KRISEMØTE:  Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fikk i dag en orientering fra jernbanedirektør Elisabeth Enger om krisen på jernbanenettet. Foto:  Foto Hans A. Vedlog
KRISEMØTE: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fikk i dag en orientering fra jernbanedirektør Elisabeth Enger om krisen på jernbanenettet. Foto: Foto Hans A. VedlogVis mer

- Må vurdere om det skal gå færre tog

Punktligheten på jernbanen har aldri vært verre enn i år, innrømmer Jernbaneverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har i dag sittet i et ekstraordinært møte med jernbanedirektør Elisabeth Enger i Jernbaneverket, om krisen på jernbanen i høst og vinter.

Bare de siste ukene har det vært fire alvorlige hendelser. Den alvorlige dødsulykken på Sjursøya, et tog som delte seg på Hamar, en togavsporing like utenfor Oslo S og hendelsen der hele tognorge sto stille på grunn av en teknisk feil i Trondheim.

- Det har vært mye forsinkelser som har gitt både passasjerer og godsselskap store frustrasjoner. Vi har nå sett på punktligheten i januar, februar og mars, og vi har ikke funnet verre punktlighet noen sinne, innrømmet den hardt pressede jernbanedirektøren på en pressekonferanse etter møtet med ministeren.

Skrekk-måned
Hun kalte situasjonen «en skrekkens måned for Jernbaneverket».

- Vi har en erkjennelse av at konsekvensene av en gammel og dårlig infrastruktur er verre enn vi forutså, sier jernabanedirektøren.

I 2006 gikk et tysk konsultentselskap gjennom tilstanden på det norske jernbanenettet for å se hva det var behov for av vedlikehold og nyinvesteringer. Dette er i stor grad grunnlaget for de 14 milliardene som Jernbaneverket har bedt om - og fått innvilget i nasjonal transportplan.

- Etter denne rapporten ser vi at det har gått nedover med punktligheten. Vi må se på om vi har nådd et vippepukt hvor tilstanden er så dårlig at forfallet har skjedd raskere enn det som ble forutsett, og derfor er konsekvensene større, sier direktøren.

Jernbaneverket ønsker nå å få en ny totalvurdering av tilstanden i norsk jernbane.

Støttes av Kleppa
Også Meltveit Kleppa innrømmer at færre tog kan være en løsning:

- Det kan være et tiltak for å få de togene som går til å komme når de skal, sier Meltveit Kleppa.

Etter planen skal jernbanen rustes opp for 14 milliarder over en tiårsperiode.

- Jernbaneverket har gitt råd om at dette kan gjennomføres raskere. Det har vi kapasitet til. Kanskje kan vi klare det på åtte år i stedet for ti, og noen av tiltakene kan kanskje gjennomføres i år, sier Enger.

Hun understreker at dette ikke vil være mulig i Oslo-området.

- Her er det planlagt å bruke 2 milliarder ekstra de neste to årene. I Oslo kan vi ikke klare å ruste opp raskere enn det vi gjør, sier hun.