Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Må vurderes for å bedres

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Byrådet i Oslo går inn for å etablere et felles vurderingssystem for Oslos 171 skoler. Alt fra neste skoleår kan det bli mulig å sammenlikne kvaliteten i skolene. Byrådet foreslår å innføre felles kriterier innenfor bestemte områder, som elevenes læring og utvikling, undervisningens kvalitet, hvilken støtte som gis, hva slags verdiplattform skolen arbeider ut fra, og hvordan skolen administreres og ledes.
  • Samtidig skal skoleetaten omorganiseres og rendyrkes som en utviklings-, evaluerings- og oppfølgingsinstans. Dette er i tråd med Stortingets vedtak i fjor som overlot til kommunene og fylkeskommunene å påse at det skjer en intern kvalitetsvurdering i skolene.
  • Forslaget fra skolebyråd Bård Folke Fredriksen blir imidlertid møtt med en viss skepsis fra lærerorganisasjonene og også fra den politiske ledelsen i Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Statssekretær Berith Bergersen mistenker Høyre-byrådet for å være vel så opptatt av å sammenlikne skoler, og dermed rangere, som å utvikle kvaliteten på den enkelte skolen. Lærerne frykter at skoleevaluering vil utløse et kolossalt papirarbeid og dermed feil bruk av knapt tilmålte ressurser.
  • Utvilsomt er dette viktige og nyttige innvendinger som byrådet bør ta med seg videre i prosessen. Men som alle andre virksomheter, bør også skoler evalueres jevnlig for å utvikle seg, lære av feil og bli bedre. Ingen har bedre forutsetninger for å forstå dette enn pedagoger. Lærernes nærmest automatiske skepsis til slike systemer bunner i frykt for merarbeid og frykt for at skoler skal få A- og B-stempel på seg, som igjen vil forsterke forskjellene i kvalitet mellom skolene.
  • Målet med evalueringen må derfor være krystallklart for alle i skolesamfunnet: At alle skoler skal bli bedre. Derfor stiller vi oss positive til planene fra byrådet i Oslo. Men på samme måte som skolene, må Oslo-politikerne være åpne for at også evalueringssystemet vurderes etter en tid - for å bli bedre.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media