Madonna prøver seg igjen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Madonna som Evita. Ryktene svirrer i den amerikanske filmbransjen. «Alle» snakker og skriver om «Evita». Vil Madonna fikse den krevende rollen? Enten blir det Madonnas endelige gjennombrudd som film stjerne, eller filmen som setter endelig punktum for hennes filmkarriere. Forvetningene er enorme foran musikalen «Evita». Av Eirik Alver En ti minutter lang smakebit fra filmen har fått folk til å snakke om en renessanse for filmmusikalen «Evita», mens andre spekulerer i om det virkelig er Madonna som synger. Men det er ennå ingen som har sett det ferdige produktet. Andrew Lloyd Webber og Tim Rice skrev musikalen «Evita» for 20 år siden. Siden den gang har et ukjent antall skuespillerinner, regissører, produksjonsselskaper hatt ambisjoner om å lage den store filmversjonen om Eva Peron, Argentinas mest berømte førstedame.INGEN HAR HATT HØYERE AMBISJONER enn Madonna, da alle juridiske floker endelig var løst og prosjekt «Evita» hadde fått en regissør, var superstjernen ustoppelig. - Madonna var desperat. Hun skrev et langt lidenskapelig brev som gjorde inntrykk på meg. Hun mente rollen var skapt for henne og jo mer vi møttes, jo mer åpenbart ble det at hun hadde rett, sier Alan Parker til filmbladet Premiere. Parker har suksesser som «Fame», «The Wall» og «The Commitments» å vise til og var den som slutt tok regijobben etter at blant annet Oliver Stone trakk seg ut. Risikabelt er et dekkende ord for hele prosjektet - av flere grunner. Madonna selger millioner av plater, men investorer har smertelig fått erfare at det slett ikke betyr at hun selger filmer. Hennes filmkarriere så langt kan på sitt beste beskrives som «interessant». Med et par hederlige unntak har fiaskoene kommet i en lang rekke fra den kanten.MEN MADONNA vil bli filmstjerne og satser alt på «Evita». I bransjen er det tilsynelatende enighet om at hennes fremtid som filmstjerne også avhenger av den. Regissør Parker er imidlertid sikker i sin sak: - Madonna var fast bestemt på å synge sangene slik Lloyd Webber hadde skrevet dem. Jeg tror hun kommer til å overraske mange. Hun er utrolig. Sangpedagog Joan Layder var også overrasket: - Hun måtte bruke stemmen på en måte hun aldri har gjort før. «Evita» er nesten operaaktig og Madonna utviklet et øvre register hun selv ikke visste hun hadde, sier Layder. Ros i ettertid til tross, det er ingen hemmelighet at Parker & co. var skeptiske til den kontroversielle superstjernen før innspillingen begynte. - Hun er et popikon og vi visste ikke helt hva vi bega oss ut på, sier produsent Andy Vajna. Madonna går ikke for å være den letteste å samarbeide med, så Vajna ringte for sikkerhets skyld regissør Penny Marshall som hadde jobbet med Madonna i jente-baseballfilmen «A League of Their Own». - Hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg om noe som helst, sier Vajna. SKULLE MADONNA OVERBEVISE kritikerne, regnes prosjektet likevel som svært risikabelt. «Evita» er en gammeldags musikal og med unntak av tegnefilmer fra Disney: Slike selger ikke kinobilletter. Mens det synges og danses for fulle hus på Broadway og i Londons West End, er det snart tjue år siden «Grease», den siste filmmusikalen som kunne vise til økonomisk overskudd. Likevel er det ting som tyder på at musikaler ikke nødvendigvis må framføres live for å treffe publikum. Nyinnspilte TV-versjoner av gamle Broadwaymusikaler har vist seg å være vinnere. Bette Midlers «Gypsy» gikk rett hjem for et par år siden, en ny versjon av «Bye, Bye Birdie» med Jason Alexander fra «Seinfeld» likeså, og nå jobbes det med en ny TV-versjon av Rodgers og Hammersteins «Cinderella» med Whitney Houston.HVIS «EVITA» BLIR EN SUKSESS, se ikke bort fra at musikalsjangeren får sin renessanse. Men om Madonna bare gråter for Argentina, eller over nok en fiasko, vites ikke før nærmere jul. Det jobbes også med en julepremiere i Norge - om det ikke går må vi belage oss på å vente til nærmere påske. Hvis den da ikke havner direkte på nederste hylle hos din lokale videobutikk en gang til neste sommer.