Maestro fra Sunnmøre

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Norge skrives og snakkes det mer om den operaen som ikke blir bygd enn om de forestillingene som avvikles hver kveld. I høst har man for eksempel spilt «Figaros bryllup» på en strålende måte, med mange nye solister og ikke minst: En norsk, internasjonal dirigent med tryllestav. Men ikke ett ord i avisene. Begrunnelsen er at Figaro er fast repertoar. Men er ikke Beethovens 5. også fast post hos Oslo-filharmonikerne, og anmeldes den ikke hver gang? Jo. Mannen med tryllestaven er Arild Remmereit, som for første gang har dirigert Operaorkesteret. Det ble kjærlighet fra første takt. Musikere vi har snakket med, er fulle av lovord over maestro Remmereit; selv kan han ikke skryte nok av orkesteret: Utrolig bra. Internasjonal toppklasse, er hans dom.Så har han også sammenlikningsgrunnlag: Han er sterkt etterspurt som gjestedirigent for verdens store og mindre store symfoniorkestre. Han får flere bestillinger enn han kan etterkomme. Fra sin faste bopel i Wien hadde han i 1998 over 250 reisedøgn. I år er det blitt noe mindre, ikke minst på grunn av lengre engasjementer. Fra 92- 95 var han «generalmusikkdirektør», sjefsdirigent ved Operaen i Kharkov i Ukraina og lærte faget i den tøffeste skole man kan tenke seg. Det var en heroisk kamp for å opprettholde tradisjoner og kvalitet i et samfunn i kaos etter Sovjetunionens sammenbrudd.Under studietida i Wien var han assistent for Leonard Bernstein - «en utrolig personlighet med et vanvittig karisma». Han ville ha folk til stede på øvelsene. Det var en livslyst og en vitalitet uten like. Bernstein hadde en klokkertro på Arild - og selv sier han at han føler seg som «en nestegenerasjons slektning av ham».Men det var i Brattvåg på Sunnmøre det begynte. Med trompet i skolekorpset. Og pianotimer. Siden ble det konservatoriet i Oslo, med sang som hovedfag og jazzpiano som bifag. Han har konsertert med Joe Zawinul fra fusiongruppa Weather Report og den fenomenale portugisiske jazzsangerinnen Maria Joao. Han har spilt inn en CD hvor han spiller alle instrumenter og synger. Den planlegger han å legge ut på Internettet over nyttår.Og midt oppi det hele har han lært seg å snakke flytende russisk, spansk, portugisisk, italiensk, fransk og selvfølgelig tysk og engelsk. - Jeg oppfatter språk som musikk og lærer på samme måte, påstår han.

PS: Det er billetter å få til Figaro i januar.