- Hei, hei, her kommer sparkesykkelmafiaen, fleiper stortingsrepresentant Tor André Johnsen.
Like bak suser Bård Hoksrud (Frp). Han er blitt gitt «an offer he can't refuse»: En luftetur på elsparkesykkel med Dagbladet på slep.
«Mafiaens» resterende medlemmer er Morten Stordalen og FpU-leder Simen Welle. De fire cruiser nedover Karl Johan på asurblå Frp-doninger.
Det hele kan minne om en politisk utgave av en «Dressmann»-reklame for sparkesykler. Det les, det fleipes, det klaskes på både skuldrer og lår. Dagbladets fotograf nynner forsiktig på kjenningsmelodien fra «Pacific Blue».
- Se så praktisk og miljøvennlig! Ungdommen elsker det. Gubber som oss, langt oppi 50-åra, vi elsker det vi også, roper Johnsen mens han sirkler rundt Dagbladet.

Reagerer: Norge droppet markering
- Hull i hodet
Bård Hoksrud setter ned foten - billedlig talt. Bokstavelig talt er foten hans fortsatt på sparkesykkelen.
- Hoi, snakk for deg selv, Johnsen. 50-åra er lenge til, roper Hoksrud (49), en meter bak partikollegaen.
De fire Frp-erne skal ikke bare voie seg litt i friluft - de skal også slå alarm.
- De nye reglene for elsparkesykler er hull i hodet, sier Johnsen.

Nye regler
Onsdag ble det innført en rekke innstramminger på reglene for sparkesykkel. Det blir påbudt å bruke hjelm for barn under 15 år, det kreves forsikring, aldersgrensen for å kjøre blir 12 år, og sparkesyklene skal nå omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
Det innføres også en promillegrense på 0,2, men den støttes av Frp-gjengen.
- Ja, en slik promillegrense har vi jo på tråsykkel også. Alle bør tenke seg om i trafikken. Det er helt greit, sier Morten Stordalen.
- Men de andre reglene som innføres finnes det ikke noe faglig grunnlag for. Det har vært uvettig bruk, men det er et stykke tilbake i tid. I dag har vi kontroll og folk kan håndtere disse syklene helt fint, legger han til.

Politiet må følge med
Bård Hoksrud har nå parkert sin sparkesykkel hos nærmeste rådgiver, som understreker overfor Dagbladet at hjelm er valgfritt blant voksne.
- Overskrift avverget, sier Hoksrud og ler.
- Så lenge folk forholder seg til reglene om fart, og politiet følger med, så var de reglene gode nok. Nå er jeg redd mange slutter å bry seg fordi reglene blir for strenge. Det ønsker ingen å oppleve.

Soper inn bensinmilliarder
- Og det er viktig at det får konsekvenser hvis man bryter reglene, legger han til.
- Dette kan være farlig da - mindre spreke typer enn dere kan gå skikkelig på snørra?
- Statistisk sett er det kanskje tryggest å holde seg innendørs fra vugge til grav. Men sånn kan ikke livet være. Vi må leve. Vi i Frp tror på frihet under ansvar, også på elsparkesykkel, svarer Hoksrud.

Reagerer på SMS fra Jonas
Til lands og vanns
Det ungdommelige alibiet i Frp's selvutnevnte sparkesykkelmafia, FpU-leder Simen Welle, viser til ordtaket «if it ain't broke, dont't fix it».
Han peker på at mange selskaper lever av å leie ut og selge elsparkesykler.
- De nye tiltakene forsøker å løse et problem som allerede er løst. Vi opplever dette som et bransjeforbud mot selskapene som leier ut og selger sparkesykler. Hvis regjeringen har planer om å gjøre det umulig å bruke sparkesykler i Norge, så må de være ærlige om det, sier Welle, antakelig «mafiaens» mest grasiøse sparkesyklist.
- Blir det vannscooter eller sparkesykkel i sommerferien, Hoksrud?
- Jeg skulle gjerne gjort begge deler, men jeg har ikke vannscooter. Det må bli sparkesykkel. Frp tror på folk, både til lands og til vanns, svarer Bård Hoksrud.