Magasinet fem år

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet var først med søndagsavis i 1991, og for fem år siden kom avisa på gata med et 64-siders lørdagsmagasin. På disse åra er Magasinet blitt en journalistisk og økonomisk suksess. Hver lørdag leser nesten en million nordmenn en eller flere saker i et magasin som i dag er helt oppe i 88 sider. I et presset avismarked har Magasinet oppnådd en unik posisjon.

På fem år har det blitt laget 15 000 redaksjonelle sider, belønnet med et femtitall priser. Vi lever i en tid folk flest opplever som stadig mer hektisk. Konkurransen om menneskenes oppmerksomhet blir stadig sterkere. Samtidig har Internett overtatt store deler av informasjonsformidlingen i Norge, som ellers i verden. Da er det gledelig at så mange tar seg tid til å lese på godt tradisjonelt vis. Magasinets suksess er en seier for den dyptpløyende journalistikken, for refleksjon, innsikt, mangfold - og ren, skjær leseglede - og har styrket Dagbladets plass i det norske mediebildet.