KRYMPET RESULTATENE: - Det er et problem at alle alltid skal ha vekst. Du må heller styre slik at du holder jevn kvalitet, sier Arne Brimi til Kapital. Foto: Iván Kverme/Finansavisen
KRYMPET RESULTATENE: - Det er et problem at alle alltid skal ha vekst. Du må heller styre slik at du holder jevn kvalitet, sier Arne Brimi til Kapital. Foto: Iván Kverme/FinansavisenVis mer

Omsetningsfall og svakere resultater i fjellheimen:

Magert år for Brimi

Utflating eller fall i omsetningen, og svakere resultater, preget selskapene i Arne Brimis restaurant- og opplevelsesrike i fjor. – Bedre med kvalitet og stabilitet enn alltid vekst, svarer kjendiskokken.

(Kapital): Arne Brimi har bygget seg opp et helt restaurant- og opplevelsesrike, kalt Brimiland, høyt oppe i Gudbrandsdalen ved foten av Jotunheimen nasjonalpark.

I tillegg selger han kjøkkenprodukter som kniver og kjeler gjennom merkenavnet Brimi. Hovedselskapet heter Arne Brimi AS, der restauranten Vianvang, som ligger mellom Lom og Vågå, er hovedvirksomheten.

Vianvang økte omsetning med 2,5 prosent til 11,2 millioner kroner i fjor, men resultatet krympet til 175.000 kroner.

Noe av årsaken til såpass tynn bunnlinje fra den populære restauranten er at Brimi personlig eier lokalene til restauranten, og at selskapet hans derfor betaler husleie til ham. Brimi selv hadde således en alminnelig inntekt i 2017 på 2,3 millioner kroner. Det samme nivået som for de to foregående årene.

Flere av selskapene han er deleier i opplevde imidlertid flat eller fallende omsetning i fjor, og nesten alle fikk svakere resultater.

Omsetningsfall på 40 pst.

Selskapet Brimis Kjøken, som selger kjøkkenutstyr merket med Brimi-navnet gjennom Coop-kjeden, opplevde et omsetningsfall på hele 40 prosent til 2,1 millioner kroner.

Og resultatet i dette selskapet, som Brimi selv eier ca. 25 prosent av, falt således fra én million kroner i 2016 til et underskudd på 4.000 kroner i fjor.

- Det er et problem at alle alltid skal ha vekst. Du må heller styre slik at du holder jevn kvalitet, og være sikker på det, sier Brimi til Kapital.

Han avviser at utflatingen i omsetning for flere av selskapene, eller endog kraftig omsetningsfall, skyldes at han selv har vært for lite på TV i det siste.

- Nei, det handler ikke om det. Brimis Kjøken henger med i utviklingen. Men jeg jobber kanskje litt lenge for å bli sikker på kvaliteten i nye produkter. I 2018 kom vi imidlertid med flere nye ting som stort sett er utsolgt, så 2018 blir et bra år, sier kjendiskokken.

Fjellstugu best

Han frykter heller ikke at det skal bli kannibalisering ved at det har blitt for mange selskaper som driver under Briminavnet.

Brimi Fjellstugu, med 40 senger som er eid av familien til Brimis tremenning Vegard, skilte seg veldig positivt ut i fjor med en omsetningsvekst på åtte prosent, og med et solid resultat på 1,8 millioner kroner.

Gjennom aksjeselskapet Norsk Rype og Tytinglag, som Brimi eier sammen med «Gutta på tur»-gjengen Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang og Arne Hjeltnes, har Brimi også en andel av restauranten Vaaghals beliggende i Barcode i Oslo.

Indirekte eier Brimi fem prosent av Vaaghals. Der steg omsetningen med 19 prosent til over 25 millioner kroner i fjor, mens overskuddet økte til pene to millioner kroner.