Magnet kan løse gåten

HAMAR (Dagbladet): Et av de største mysteriene etter togtragedien på Rørosbanen er hvorfor lokføreren på det nordgående toget forlot Rudstad stasjon tre- fire minutter før rutetida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå etterforsker politiet om en kraftig magnet på toget kan ha påvirket klokka til lokføreren, slik at han forlot stasjonen for tidlig. Han kan med andre ord trodd at han var i rute.

Alle tog som kjører på Rørosbanen, har en såkalt halemagnet - en meget kraftig magnet festet bakerst på toget. Denne magneten er en del av sikkerhetssystemet som forteller toglederne at toget ikke lenger er på den aktuelle strekningen, og at andre tog kan kjøre der.

Flyttes ved snuing

Det nordgående ulykkestoget, som er av typen BM92, kan kjøres i begge retninger. Halemagneten må derfor flyttes fra forenden til bakenden av toget når det skal snu. Dette er det lokføreren eller konduktøren som tar seg av. Det tar omtrent tre til fire minutter å flytte magneten fra en ende av toget til den andre.

Lokførerne på Rørosbanen forteller under høringene på Hamar at de holder rutetidene ved hjelp av sine egne armbåndsur, og at de ikke bruker klokka i lokomotivet. Lokførerne stiller vanligvis klokka etter tekst-tv og «Frøken Ur».

Påvirker klokka

Alle lokførerne som har vitnet under høringene, har fortalt at de er klar over at denne magneten påvirker armbåndsuret, og passer på å bære magneten i den andre hånda.

- Noen dager etter at jeg hadde flyttet en halemagnet, oppdaget jeg at klokka mi gikk fem minutter for fort. Dette opplevde jeg ved to tilfeller, og jeg har ingen annen forklaring enn at halemagneten hadde påvirket klokka, sa lokfører Svein Magne Marken til granskingskommisjonen.