Sjefen i Swix, Ulf Bjerknes. Foto: Jørgen Hyvang. 
Sjefen i Swix, Ulf Bjerknes. Foto: Jørgen Hyvang. Vis mer

Magre marginer i sport

De største leverandørene i sportsbransjen sliter med dårlige marginer, og Swix-sjefen tror det blir lenge å vente på dollarfall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): – Så langt i 2016 ligger vi an til å få det resultatet vi hadde regnet med, men som alltid er det november og desember som avgjør hvordan det blir, sier Swix-sjef Ulf Bjerknes til Finansavisen.

Prosaisk nok lavet snøen ned over fjellene på Østlandet i går, og Skeikampen meldte om 14 kilometer med gode skiforhold. Det varmer hjertene i sportsbransjen.

I fjor leverte han en pen vekst på 100 millioner kroner, men resultatgraden ble borte da prisen på dollar spratt i været. De fleste leverandørene har forsøkt å sette opp prisene for å hente inn igjen marginene, men Bjerknes er usikker på i hvor stor grad de ulike leverandørene har klart det.

- Får vi en normal inngang på vinteren tror jeg de fleste i bransjen vil få et greit 2016, sier Bjerknes til Finansavisen.

Må vente på dollaren
Tall fra Sportsbransjen AS har vist fin økning i omsetningen så langt i år for sportsbutikkene, men i hvilken grad leverandørene tjener penger er mer usikkert. I fjor fortsatte marginene å falle. Totalt for de største leverandørene var den samlede resultatgraden før skatt på 3,25 prosent. Det var mer enn et helt prosentpoengs nedgang fra året før. Den eneste store leverandøren som klarer seg godt er Norrøna med en resultatgrad på 13 prosent.

I Swix er man avhengig av en god vinter på flere kontinenter for å få maks ut av distribusjonsapparatet. Med klaff tror Bjerknes at de kan runde 1 milliard kroner i omsetning.

– Det kan tippe milliarden, men det er avhengig av at det ikke blir så mange snubletråder og fønvind i Oslo før jul, sier han til avisen.

Noen snarlig bedring av marginbildet har han liten tro på.

– Vi får ingen positive effekter av dollaren ennå. Det tar nok flere år før vi får det, påpeker Bjerknes overfor Finansavisen.

For selskaper som Adidas og Nike er det vanskelig å si hvordan resultatene er. De store internasjonale selskapene gjør alt de kan for å redusere overskuddene i land med vanlige skattesatser. Nike hadde en svært god topplinjevekst i fjor på 25 prosent. Adidas økte også, men måtte nøye seg med en vekst på 8 prosent.

Flere økonominyheter:

Trump-frykt på Wall-Street utløste rekordfall
Taperne ved Trump-seier