Maks Mingus

Med Mingus Ahh! Uhm! har bassisten Mats Eilertsen tatt et smågenialt grep: Samlet seks av den unge jazzgenerasjonens fremste utøvere og startet ny drift i Charles Mingus' (1922- 79) musikalske gullgruve.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med Mingus Ahh! Uhm! har bassisten Mats Eilertsen tatt et smågenialt grep: Samlet seks av den unge jazzgenerasjonens fremste utøvere og startet ny drift i Charles Mingus' (1922- 79) musikalske gullgruve. Det er en både enkel og krevende oppgave, enkel fordi Mingus skrev så mange gode, sterke melodier, krevende fordi Mingus' musikk, slik han framførte den på mer enn 100 album, er uløselig og ekspressivt tilknyttet mannens vulkanske engasjement i så vel kjærlighet og skjønnhet som sosialt raseri.

Kan da unge nordmenn spille Mingus med troverdighet?

Om de kan!

Fra den spottende «Fables of Faubus» via gospel-rivende «Better Get Hit In Your Soul» og skumle «Haitian Fight Song» til «Jump Monk» og «Boogie Stop Shuffle» spiller Eilertsen, saksofonistene Håkon Kornstad (tenor) og Frode Nymo (alt), trombonist Øyvind Brække, pianist Erlend Skomsvoll og trommeslager Håkon M. Johansen Mingus-musikk med både den rufsete energien og såre empatien som må til. Seint torsdag kveld under Herr Nilsens jazzfestival fylte de rammene med glimrende soli, instrumentale dialoger og med det pulserende kompet som gir Mingus-musikken dens nesten aldri hvilende uro . Når de attpåtil serverte Ellington-perler som «Things Ain't What They Used To Be» (Mercer) og «Mood Indigo» (Duke), er det bare å takke, bukke og ta av seg hodeplagget for «ungjazzen»s vilje og evne til også å nyspille tradisjonen. Få med dette bandet, for eksempel i Sandvika, Bærum, 4. november.