Makta rår

Når jeg går de rike landenes fattigdomsbekjempelse etter i sømmene, viser det seg at den er et musemig i gjeldshavet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Under sin reise i Afrika fikk Storbritannias finansminister Gordon Brown seg til å si at han var stolt over hva det engelske imperiet hadde oppnådd. Uttalelsen er så himmelropende at det er bortkastet tid å polemisere mot den. I stedet velger jeg å få åndenød over meldingene fra det såkalte «sherpa»-møtet som har forberedt G8-toppmøtet på den luksuriøse golfbanen i Gleneagles i Skottland.Sherpaer er som kjent et urfolk i Nepal som tåler å bære tungt i høyden. For at hvitinger skal komme seg til topps på for eksempel Mount Everest, må de leie sherpaer til å bære bagasjen. Eller altså de som bærer rundt dokumentene og formuleringene og kompromissene i dagene før de såkalte prinsipalene kommer til Skottland. Meldingene går ut på at sherpaene i helga fikk til enighet om tiltak mot global oppvarming der George W. Bush innrømmer at noe av oppvarmingen av kloden skyldes utslipp fra menneskers gjøren og laden.

Bombe. Den amerikanske presidenten benekter ikke lenger at vårt CO{-2}-utslipp bidrar til at pol-isene smelter! Det har vært skrevet mye om forvirringen i hodet til Sør-Afrikas president Tabo Mbeki om hiv/aids. Men han gjør jo bare det samme som Bush, og vil ikke framstå offentlig som smartere enn sine velgere. Om sommeren i USA setter amerikanerne seg i en av sine biler og kjører over hele kontinentet der bilindustrien i mellomkrigstida i forrige århundre kjøpte opp og nedla all kollektiv mennesketransport. Etter raseringen var det bare igjen jernbanespor som var nødvendige for varetransport, pluss trikkene i San Francisco og undergrunnen i New York.Tog brukte lite olje, og måtte bort. Biler brenner mye olje. Da kjørekulturen ble etablert i USA, ble amerikanske biler planlagt og konstruert som bensinsluk. Det var et eget kjælenavn på dem. De ble kalt «gas guzzlers» som er fint og lydmalende sånn at du ser hvordan bensinen bare forsvinner inn i de seks, åtte eller tolv overdimensjonerte sylindrene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De gikk av moten og ble utkonkurrert av snertne japanere i noen år. Men det fantes råd. Detroit fikk Kongressen til å vedta loven om lette lastebiler som skulle slippe avgifter. Lette lastebiler er ikke sexy, mens SUVs, eller Sport Utility Vehicles som nå alle kjører rundt i, er det. Tunge beist med store motorer som sluker mye bensin. Kurt Oddekalv har en sånn. Bare må ha det.Jeg kjenner en amerikaner som etter terrorangrepene den 11. september 2001 der flertallet av flykaprerne kom fra Saudi-Arabia, sa at det amerikanske folket burde stappe noen digre fly fulle av SUVs og slippe dem over Riyadh.Hva dette har med toppmøtet i Gleneagles å gjøre? Alt, selvsagt. Når jeg går de rike landenes fattigdomsbekjempelse etter i sømmene, viser det seg at den er et musemig i gjeldshavet, innpakket i frihandelsretorikk og tilrettelegging for å gi de store multinasjonale selskapene en lettere vei inn i de sentrale økonomiske posisjonene i framtidas Afrika.Bak sherpaene står Halliburton, Exxon, Mobil, Coca-Cola, General Motors, Starbucks, Rayethon, Microsoft, Boeing, Cargill og Citigroup, for å bruke den samme lista som Guardian-kommentator George Monbiot.

Sherpaenes gjennombrudd i helga forplikter selvsagt ikke verdens største forurenser til å redusere sine utslipp av klimagasser, bare til å ta i bruk ny og renere teknologi etter hvert som den foreligger. Det blir ikke før oljeforsyningene virkelig går mot slutten. Inntil da sørger de multinasjonale for å kjøpe opp og bremse og, i noen tilfeller, sabotere ny teknologi som kan true deres stilling og markedsandeler. Det er lett å glemme at president George W. Bush er oljemann av legning og oppdragelse. Det samme er visepresident Dick Cheney, som ennå ikke har offentliggjort hvem som skrev lovutkastet til den energiloven Bush-regjeringen bulldoserte gjennom Kongressen de aller første ukene etter at Bush tok over i 2001.Demonstranter slåss mot politi i Edinburgh. Langt unna golfbanen i Gleneagles. Bob Geldof vil at de skal vise storhet. Tony Blair vil skinne etter at han har satt viktige spørsmål med menneskelig appell på dagsordenen for «sitt» G8-møte. Organisasjoner og komiteer driver intens lobbying, men ingen har klart å rokke det minste ved de reelle maktforholdene i verden, der Afrika ikke bestemmer nesten noe mens G8 bestemmer nesten alt.