Maktesløse mot mobil-mobbing

- Vi hører stadig om folk som får drapstrusler via tekstmeldinger, forteller Ibrahim (18), Ijaz (16) og Christian (16). Men selv om avsenderen er kjent av offeret, kan ikke mobilselskapene gjøre noe for å stoppe slike meldinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SMS-mobbere kan spores og straffes

Dagbladet skrev i går om en 19-åring som tok livet sitt etter å ha mottatt truende tekstmeldinger. Nå viser det seg at den eneste måten å reservere seg mot slik sjikane på, er å kutte ut mobiltelefonen.

Grovere mobbing

Barnevernspedagog Aslak A. Ulberget mener at mobilselskapene må gjøre mer for å hindre mobbing og trusler.

- Man kan ikke kreve at offeret må kvitte seg med mobiltelefonen for å unngå mobbing. For mange er den en del av identiteten, sier Ulberget til Dagbladet.

Han forteller at det ikke er flere som blir mobbet nå, men at mobbingen er blitt grovere, delvis på grunn av den nye mobilteknologien.

- Når mottakerne ikke kan unngå å motta plagemeldinger uten samtidig å bli satt utenfor, er det svært ille, sier Ulberget.

Truende meldinger

Ungdommer Dagbladet møtte kan langt på vei bekrefte det Ulberget sier.

- Man havner fort utenfor fellesskapet hvis man ikke har mobil, sier Ibrahim Muhammad (18). Han har selv opplevd å få truende tekstmeldinger, men mobilen er så viktig for ham at han ikke vil kvitte seg med den.

- Jeg tror jeg hadde blitt gal uten mobilen min, sier Christian Andresen (16).

Ijaz Ahmad (16) forteller at mobilen brukes til alt fra å gjøre avtaler til å høre på musikk. Men alle tre har også hørt om flere tilfeller av mobbing og drapstrusler via tekstmeldinger.

Kan ikke sperres

- Det er umulig å sperre for innkommende tekstmeldinger fra bestemte personer. SMS-meldinger kommer alltid fram til mottakeren, selv om telefonen er slått av, forteller assisterende informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor.

- Ingen av løsningene vi har sett for å sperre meldinger er brukbare, sier han.

Alternativet er å sperre for alle SMS-er, men det er neppe like aktuelt.

- Så lenge våre kunder har et problem, har vi per definisjon også et problem. Dette er noe vi tar svært seriøst, forsikrer Tuman Johnsen.

MÅ HA MOBIL: - Mobiltelefonen er en sentral del av ungdomskulturen, sier (fra venstre) Christian Andresen, Ijaz Ahmad og Ibrahim Muhammad.