- FORKASTELIG: Frihetsforkjemperen Malala ble skutt i hodet av Taliban. Nå brukes drapsforsøket som en gimmick i en reklame for madrasser. Foto: Kurl-on/Ads of the World
- FORKASTELIG: Frihetsforkjemperen Malala ble skutt i hodet av Taliban. Nå brukes drapsforsøket som en gimmick i en reklame for madrasser. Foto: Kurl-on/Ads of the WorldVis mer

Malala-drapsforsøket brukes i «humoristisk» reklame

Faller blodig etter skuddet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Frihetsforkjemperen Malala Yousafzai blir brukt i et humoristisk innslag i en indisk madrassreklame.

I reklamen, som er laget av det indiske selskapet Kurl On, blir Malala skutt i ansiktet, slik hun ble av Taliban da hun var bare 14 år.

Attentatet skjedde den 9. oktober 2012 på en skolebuss. Bevæpnede personer fra Taliban skjøt og skadet Malala og to klassekamerater som befant seg på bussen.

- En forskrudd verden Reklamen viser en animert Malala-figur falle, blodig og bevisstløs, ned på en madrass - før hun spretter opp i lufta og mottar fredsprisen, slik hun var nominert til i fjor. Mottoet er «Bounce back» (sprett tilbake).

Det skaper forakt hos mange.

- I stedet for å vise Malala som øver på eksamen på madrassen, viser de heller Malala som faller ned på madrassen etter å ha blitt skutt i ansiktet på kloss hold av en Taliban-pistol, skriver The Telegraph.

«Vi lever i en forskrudd verden», «ble hun spurt om det var greit?» og «forkastelig» er noen av tilbakemeldingene på Twitter.

Den pakistanske jenta er nå blitt 16 år og et symbol på overlevelse og en forkjemper jenter og gutters rett til utdannelse. Hun er én av tre kjente personer som blir brukt til å illustrere hvordan man skal «sprette tilbake».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Steve Jobs og Ghandi Mahatma Ghandi og den avdøde Apple-gründeren Steve Jobs har også fått hver sin reklame i samme stil.

Der vises det derimot hvordan de begge fikk fyken helt i starten av karrierene sine, som henholdsvis frigjøringsforkjemper og teknologi-gründer. Reklamene skal illustrere at de, til tross for motgang, klarte det til slutt.

Patricio Vergara Calderón i Lamano Estudio, som har laget reklamen for selskapet, sier til Huffington Post at det handler om å kjempe.

- Reklamen viser en sann hendelse, et eksempel på heltemot som er veldig sterkt, spesielt i Østen - og derfor var det selskapet ønsket seg da vi begynte å lage reklamen, sier han.

Calderón sier videre at han har vært redd for at reklamen skulle fokusere for mye på selve skuddet.

- Men det handler om å overvinne volden, sier han.

Skrev om Taliban Malala ble skutt av Taliban etter å ha ytret seg på bloggen sin om hvordan det var å leve i Swat-delen av Pakistan.

- EN SANN HENDELSE: Selskapet som laget reklamen, sier de handler om å overvinne vold. Men det er ikke alle som synes det var riktig å vise Malala bli skutt i en «humoristisk» reklame.
- EN SANN HENDELSE: Selskapet som laget reklamen, sier de handler om å overvinne vold. Men det er ikke alle som synes det var riktig å vise Malala bli skutt i en «humoristisk» reklame. Vis mer

Allerede som 13 åring begynte jenta å blogge for BBC under pseudonymet «Gul Makai», hvor hun fortalte om Taliban:

«Jeg er i dårlig humør fordi vinterferien starter i morgen. Rektor kunngjorde ferien, men nevner ikke når skolen åpner igjen etterpå. Dette er første gang at dette har skjedd. Tidligere har åpningsdatoen alltid blitt kunngjort klart. Rektor forklarte ikke årsaken til at åpningen ikke kunngjøres denne gangen, men jeg gjetter at det er fordi Taliban har forbudt jenters utdanning fra og med 15 januar.»

IKKE LIKE GROV: Den avdøde Apple-grunnleggeren Steve Jobs er en av tre kjente fjes som er med i madrassreklamene. Denne reklamer er derimot langt mindre blodig og alvorlig som Malalas.
IKKE LIKE GROV: Den avdøde Apple-grunnleggeren Steve Jobs er en av tre kjente fjes som er med i madrassreklamene. Denne reklamer er derimot langt mindre blodig og alvorlig som Malalas. Vis mer