Maler lys og glede

Navn: Kjell Pahr-IversenAlder: 63Yrke: Maler

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Stavangermaleren Kjell Pahr-Iversen har hatt sju utstillinger i Paris. I denne byen - hvor det hver uke åpnes 10- 15 nye utstillinger av til dels fremragende kvalitet - har han fått kritikker som kunne få den mest selvbevisste til å rødme. Om en utstilling i 1996 skrev tidsskriftet Musée-Art om vitale impulser og bilder av en sjelden intensitet og sjenerøs kraft. Le Nouvel Observateur utropte ham til van Goghs arvtaker mens det mest prestisjetunge av dem alle, Cimaise, spanderte hele forsida og oppslagsartikkelen på ham.
  • De siste ti åra har han hatt tre utstillinger i Oslo. Ingen av disse er omtalt av kunstkritikerne i hovedstadspressen. «Tatt i betraktning hva han står for og presterer, er dette uhørt,» sier gallerieier Jon Dobloug til Dagboka. Lørdag åpner Kjell Pahr-Iversen ny utstilling i Galleri Dobloug i St. Olavs gate i Oslo sentrum.
  • Der blir sikkert folksomt, for publikum elsker hans fargesprakende lerreter viet lyset og gleden. Men det blir neppe så mange mennesker som var på åpningen av hans store, retrospektive utstilling, som ble arrangert i kunstpalasset i Dunkerque for to år siden. Ved åpningen var 1000 mennesker til stede. Enorme plakater for utstillingen i lyskasser dominerte bybildet i denne franske havnebyen.

<

  • - Det betyr svært mye å bli skikkelig mottatt av profesjonelle, kunstforstandige kritikere som evner å se tingene i perspektiv, nettopp fordi de bor og virker i et land hvor kunsten på en helt annen måte preger tilværelsen, sier han om responsen i Frankrike.
  • Nyttårsaften 1945 fikk han en rakett i ansiktet. Det ene øyet og halve ansiktet ble borte. Man trenger ikke være rare psykologen for å se at det preget hans første tid som bildende kunstner da han laget selvportretter og til dels groteske masker i svart-hvitt. Han utviklet en særpreget teknikk i grenselandet mellom tegning og maleri. Det var dels trykk og dels malt med trykksverte.
  • Siden er det blitt farger og jublende lys. Han hyller livet, gleden og vekstkreftene i naturen. En forutsetning for alt liv er lyset, og det har vært et sentralt ekspresjonistisk virkemiddel i hans 40-årige produksjon. Med oransje, gult og hvitt stråler dette lyset ut av billedflaten. Titlene er gjerne hentet fra Bibelen eller musikklitteraturen.
  • Det er som seg hør og bør når han vokste opp med en baptistfar som var tungarbeider og spilte cello om kveldene og som mer enn gjerne delte sine visjoner om den ytterste glede og den evige fest.