Maler, mamma og mesterelev

Trine Folmoe (32) stiller ut med samboer og læremester - Det å bli mor har gitt meg en ny, kunstnerisk dimensjon. Jeg har fått en ro og intimitet i forhold til uttrykket som jeg ikke var i nærheten av før. Finvalørene i følelseslivet trådte fram, sier Trine Folmoe, og kysser sønnen sin. Han gurgler fornøyd i lekegrinda, omgitt av Rembrandt, Tizian og foreldrenes bilder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I atelieret i Oslo sentrum arbeider Trine Folmoe med nye bilder. Hun bekjenner seg til den klassisk figurative retningen, i likhet med samboer Thomas Knarvik og deres felles læremester, Odd Nerdrum. Nå stiller trioen ut sammen i Museet for samtidskunst. Det er 19 år siden Trine Folmoe første gang satte sine tenåringsbein i Nerdrums atelier. Som modell.

Saturday Night Fever

- Jeg var 14 og sto modell i skolens frikvarter. Det gjorde et voldsomt inntrykk på ei ungjente å komme inn i hans mørke, store katedral av et atelier. Rett inn i barokken. Og utenfor var vi midt i «Saturday Night Fever»-epoken, humrer Trine.

Nå var hun ingen del av disco-kulturen likevel, for hun begynte å ta maletimer som 13-åring, og var oppslukt.

- Dette var mens Nerdrum malte «Mordet på Andreas Baader», og en Allan Pettersson-symfoni surret på platespilleren. For en 14-åring ble det ganske krevende, og det tok litt tid før jeg ble fortrolig med omgivelsene, minnes hun.

Tizian og tåteflaske

I lekegrinda livner det til, for Gjest synes det er på tide med grøt, tåteflaske og litt kos.

- Jeg går til og fra, og det føles helt naturlig. Små, forfriskende avbrudd i arbeidet, som er gode for tankevirksomheten og er mindre forstyrrende enn telefoner. Jeg nyter å ha barnet mitt med i atelieret.

- Hvordan er det å være småbarnsmor og kunstner?

- Jeg snakker bare for meg selv, men for meg er det en flott kombinasjon. Det å bli mor har vært en utrolig berikelse for meg som menneske og kunstner. I takt med Gjests utvikling får jeg nye perspektiver. Opplever undringen, utforskertrangen, får en ny dose av det barnlige. Og det preger bildene mine hele veien.

Mor og barn

Lille Gjest er portrettert flere ganger av både mor og far. På utstillingen i Museet for samtidskunst henger han på tre vegger. Ett av bildene, «Mor og barn», er Trines selvportrett med den nyfødte sønnen.

- Bildene mine er personlige, det handler om mitt eget liv. På denne måten ønsker jeg å gripe tilskueren, uten at de tenker over hvem modellen er, ved å male noe folk kjenner igjen fra egne liv. Det blir intimt, men ikke privat, mener Trine.

Hun ser utfordringen i å skildre det nære og vare, uten at det renner over i det sentimentale.

Nerdrum-tro

Det er elleve år siden Trine var Nerdrum-elev, men mesterens innflytelse er fortsatt stor. Kunstnerparet Trine Folmoe og Thomas Knarvik er nært knyttet til Odd Nerdrum.

- Hver fredag møtes vi, utveksler erfaringer og synspunkter, diskuterer og øser av Nerdrums erfaringer. Det har vært en helt spesiell kontakt de siste årene, smiler Trine.

- Utstillingen i Samtidsmuseet er en manifestasjon av denne spesielle kontakten, forklarer hun, og lover i samme slengen at det ikke stopper med dette.

Mestrene

Hun har ingen problemer med å forsvare at hun har valgt å lære av de gamle mestrene. Rembrandt, Tizian, Caravaggio - og Odd Nerdrum.

- Som maler man studere de store mestrene for å komme videre selv. Og det personlige uttrykket forsvinner jo ikke, selv om man tar lærdom av andre og adapterer deres teknikk. Jeg synes bare mitt valg av stilart er med på å understøtte den kunstneriske åren jeg, forhåpentligvis, har, sier Trine.

- Hvorfor er det så mye verre å lære av det generasjonene før oss har studert seg fram til innen malerkunsten enn på alle andre områder? Lærdom og visdom kan arves, og hvorfor skal vi vrake den, avslutter Trine Folmoe.

MOR MALER: Gjest (sju måneder) står bokstavelig talt i sentrum i maler Trine Folmoes liv. - Han er med i atelieret hver dag og blir hyppig portrettert. Det er en flott for meg å ha med babyen på arbeid, og Gjest får ha begge foreldrene sine i nærheten hele tida. Foto: ARNE V. HOEM