Målselv blant verdenskunsten

Blendende reise til verdenskunst i ørkenen, skogen, byene - og Nord-Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke rart at nordlendingene er kry. Men ikke bare de har grunn til å føle stolthet. Alle nordmenn kan kneise med nakken nå når «Målselv varde» er valgt ut som et av verdens viktigste reisemål blant kunstverk. Det skjer gjennom den nye boka «Destination Art» (Bestemmelsessted Kunst)av Amy Dempsey som utkom i England i fjor og som nå også er få kjøpt i Norge.Blant 200 utvalgte kunstobjekter og arkitektur i naturen rundt i hele verden, vies «Målselv Varde» fire sider med tekst og foto, på linje med blant andre Henry Moore Foundation i England, Frank Gehrys Guggenheim-museum i Bilbao, Henri Matisse\'s Chapelle du Rosaire i Frankrike og Antony Gormleys skulpturer i Australia. Det er med andre ord ikke blant småfolk Målselv varde er plassert. 50 av de 200 kunstverkene er plukket ut til bredere omtale. Varden er blant dem. Varden er skapt av den sicilianske kunstneren Alfio Bonanno (1947) bosatt i Danmark, og det var Målselvs tidligere kultursjef, Hans Olav Løvhaug, som inviterte Alfio Bonanno til å lage installasjonen for å feire tusenårsskiftet. Bonanno som var slått av den fantastiske naturen, ble begeistret. Avdukingen av den strålende skulpturen skjedde i 2005. Da hadde lokale krefter bidratt gjennom intense dugnader.

Praktboka «Destination Art» er den første omfattende guide til steder i verden, der moderne samtidskunst har en sentral plass i naturen. Det handler om kunst som ikke kommer til deg i museer og gallerier i nærheten, det er kunst du må oppsøke for å oppleve i spektakulære omgivelser. Men selv om en ikke er blant dem som reiser, gir boka også strålende opplevelser for lenestols-leserne. Boka byr på en vakker og fortellende reise til verdenskunsten. Det er også lett å finne fram i bokas registre, enten på land og stedsnavn eller kunstnernes navn.

Kunsten og arkitekturen møter oss i ulike kulturer og tradisjoner, i ørkenen, skogen, byene, på kirkegårder, blant fjell eller langs veier og jernbane. I alt har boka 400 fargeillustrasjoner.Blant de 200 kunstverkene er Norge representert med fire; Vigelandsparken, Per Kirkebys skultpur i Skulpturlandskapet Nordland og Antony Gormleys «Broken Column» i Stavanger.

Det er først og fremst kunst fra det 20. og 21. århundre. Og utvalget er eksotisk med ulike opphavsmenn og kvinner, fra arkitekter og andre kunstnere til såkalte vanlige mennesker. Fra første halvdel av 1900-tallet var det flest private som tok initiativ til å smykke naturen, senere er offentligheten kommet inn.Amy Dempsey skriver et fyldig forord om historien. Hun er en erfaren kunstforfatter og har blant annet skrevet «An Encyclopaedic Guide to Modern Art». Hun er ofte benyttet som konsulent for de største galleriene, blant dem Tate. Hun skriver levende og entusiastisk, en forutsetning er at man forstår engelsk, inntil boka blir oversatt. For det bør den bli! Denne blendende reise fortjener mange deltagere.