Mamma best i test

TRONDHEIM (Dagbladet): - Mamma er mest interessert i ungenes skolegang, viser en undersøkelse MMI har gjort for Dagbladet. Marit Ramstad er en slik mor for sønnen Lars (10).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En av fem elever får ikke hjelp til leksene

Ni av ti elever i grunnskolen svarer at mamma er ganske eller meget interessert i deres skolegang. Åtte av ti sier det samme om pappa.

- Det gjør meg godt å høre slike tall, sier leder Britt Solheim i Foreldreutvalget for grunnskolen.

- Undersøkelsen vitner om at det i løpet av de siste årene har skjedd en stille revolusjon. Foreldrene har skjønt at de har ansvaret for sine barns oppdragelse og opplæring, mener Solheim.

Spørreundersøkelsen omfatter 3500 elever i sjette, åttende og tiende klasse. 60,5 prosent svarer at mamma er meget interessert i deres skolegang. 27 prosent sier hun er ganske interessert.

- Trege fedre

- Mamma er vel fortsatt nærmere barna enn det pappa ofte er. Hun bruker gjennomsnittlig noe mer tid i hjemmet enn pappa gjør, iallfall i de første skoleårene, sier Britt Solheim.

Hun viser til det gamle ordtaket om at «det skal ett barn til å lage en mor, men tre til å lage en far».

- Fedrene er litt tregere å få på banen, mener Solheim, som likevel mener tallene i spørreundersøkelsen er veldig positive også for pappas del:

Halvparten av elevene svarer at pappa er meget interessert i deres skolegang, og vel 28 prosent svarer at han er ganske interessert.

Aktiv mamma

Marit Ramstad - mor til 10 år gamle Lars - er en sånn mamma som viser stort engasjement i sin sønns skolegang.

- Men det er ikke min erfaring at skolen er så flink til å takle et sterkt foreldreengasjement, sier Ramstad.

- Slik jeg har opplevd skolesystemet, så er det viktig at foreldrene engasjerer seg. Jeg tror foreldre er mer bevisste på det nå. Vi godtar ikke hva som helst, sier Marit Ramstad.

Lederen i Foreldreutvalget for grunnskolen er av samme mening.

- Litt rabalder

- Det er utelukkende av det gode at foreldre engasjerer seg i sine barns skolegang, men det følger litt rabalder med det, sier Britt Solheim.

Hun mener skolen har en tradisjon for å styre innenfor sine egne vegger alene.

- Mange skoler vet ikke helt hvordan de skal takle det, men det må skolene lære seg. Dette er en utvikling som bare vil fortsette, sier Britt Solheim.