Mamma pegasus

Navn: Eldrid Lunden Alder : 60 Yrke: Professor i skrivekunst

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hun er den eneste i landet med denne tittelen, og har i snart 20 år vært den drivende kraft ved forfatterstudiet i Bø i Telemark. Likevel tror hun ikke at skrivekunst er noe man kan lære. Forfattere kan derimot lære noe. Det første hun prøver å plukke av de 15 utvalgte som hvert år blir tatt opp, er myten om at man må ha inspirasjon for å dikte. Her må de skrive og levere tekster jevnlig. Kreativitet har både med åpenhet og flid å gjøre. At du lar deg påvirke. At du kan se og bruke det du ser.

Lørdag ble hun hyllet med Brages ærespris, både for sin egen diktergjerning og innsatsen som fødselshjelper for den kommende diktergenerasjon. Evaluerer man hennes innsats, som det så kjekt heter på produktivitetsnorsk, blir resultatet ganske imponerende. Selv har hun utgitt ni diktsamlinger og regnes som dikternes dikter. Og et trettitall skjønnlitterære forfattere mener hun at hun har vært fødselshjelper for. Hun ser på dem som «barna sine», sier hun og er stolt av at ikke mindre enn 60 av elevene hennes har debutert på anerkjente forlag. 30 av disse er medlemmer av Forfatterforeningen.

Jeg husker henne fra Blindern da hun som ung student kom fra Naustdal. Vakker og litt gal. Fast inventar i Studentenes jazzklubb hver søndag. Sunnfjordinger er et helt spesielt folkeferd, og enda mer spesielt er forholdet i den vesle bygda Naustdal med 300 sjeler. Hun er bror av historieprofessor Kåre, som ikke nettopp er noe A4-menneske. To av hennes samtidige fra bygda er Kjartan Slettemark og Oddvar Torsheim.

En oppvekst i Bygde-Norge for et halvt århundre siden ga god og grunnleggende undervisning i poesi: Obligatorisk salmesang hver dag på skolen, pugging av nye salmevers, sang for maten og bordbønn. I barnelosjen i Naustdal ble det lest dikt av Garborg, Sivle og Hovden. De skrev også dikt og fortellinger selv. Men de tenkte ikke på det som litteratur, det var en del av den hverdagslige, sosiale omgangsformen; den kunstneriske aktivitet var innvevd i dagliglivet.

Hun har aldri pakket sine meninger i bomull. Om norsk litteratur har hun sagt at den er for full av tanter. Og feministene på 70-tallet fattet avskyresolusjoner mot henne da hun sa at de bare varmet opp gammel graut: Det er så mye larm og så lite nyfikenhet innen kvinnebevegelsen. Og hva fikk de utrettet? Fri abort? Det hadde kommet likevel, sa hun da.

De viktige spørsmålene fins det ingen entydige svar på, sier hun i dag.