PC-ER ER IKKE MAGISKE: Direktør for internett og nye medier, Torgeir Waterhouse, mener det er en altfor liten satsning på digitale metoder i norsk skole.
PC-ER ER IKKE MAGISKE: Direktør for internett og nye medier, Torgeir Waterhouse, mener det er en altfor liten satsning på digitale metoder i norsk skole.Vis mer

- Man kan ikke blindt stappe en datamaskin foran elevene

Direktør for internett og nye medier synes det er viktig at Unge Høyre tar opp bruken av IKT i skolen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- PC-er er ikke magiske, man kan ikke blindt stappe datamaskiner på pultene til elevene, sier direktør for internett og nye medier, Torgeir Waterhouse i IKT-Norge.

Oslo Unge Høyre uttalte til Dagbladet på lørdag at distraherende PC- og mobilbruk er den største læringstrusselen. Nå vil de ville slutte å gi PC-er til alle elever. Waterhouse synes det er riktig av Unge Høyre å påpeke IKT-bruken i skolen, men er helt uenig i at elever ikke skal ha hver sin PC.

- Minst én PC per elev
- Det er absolutt et poeng i at alle elever har hver sin PC, om ikke flere. Det er snakk om å ha de riktige verktøyene tilgjengelig, man trenger ikke å bruke en PC hver dag for det, sier Waterhouse til Dagbladet.

Han mener det generelt er en altfor liten satsning på digitale metoder i norsk skole.

- Kjerneproblemet er mangelen på et systematisk arbeid i hvordan IKT skal bli brukt i skolen. Digital kompetanse har vært et av fem læringsmål siden 2006, men likevel får man tildelt en laptop på videregående uten noen plan for hvordan den skal brukes. Det skaper fravær av en klasseromleder, sier Waterhouse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PC-ER MÅ BESTÅ: Leder for Elevorganisasjonen, Liv Holm Heide, mener PC-er i skolen har kommet for å bli. Foto: Elevorganisasjonen
PC-ER MÅ BESTÅ: Leder for Elevorganisasjonen, Liv Holm Heide, mener PC-er i skolen har kommet for å bli. Foto: Elevorganisasjonen Vis mer

- Mange trenger etterutdanning
- Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener nøkkelen til bedre bruk av IKT er videre- og etterutdanning av lærere, er du enig?

- Videre- og etterutdanning av lærere vil sikkert hjelpe langsiktig, men det er minst like viktig å etterutdanne skoleeiere og skoleledere. Jeg tror det er avgjørende å måle skolenes digitale kompetanse slik den er i dag, for å få en oversikt.

- «Lær kidsa koding»
Waterhouse har vært med på å starte opp prosjektet «Lær kidsa koding», i tillegg til å arrangere lærerkonferanser i programmering. Direktøren for internett og nye medier mener det er avgjørende for både lærere og elever å forstå hvordan digitale verktøy er bygget opp.

- For å sette det på spisse er det å ikke kunne programmering litt som å bare lære å lese, og ikke skrive. Du må forstå delene og oppbygningen for å forstå helheten.

- Løsningen er ikke å fjerne problemet
Leder for Elevorganisasjonen, Liv Holm Heide, er enig med Waterhouse i at PC-ene ikke må fjernes og mener skolen må være fremtidsrettet når det gjelder det elevene skal møte etter endt utdanning.

LÆRERNE ER NØKKELEN: Kunnskapsminister, Tørbjørn Røe Isaksen, tror etter- og videreutdanning av lærerne vil bedre IKT-bruken i skolen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
LÆRERNE ER NØKKELEN: Kunnskapsminister, Tørbjørn Røe Isaksen, tror etter- og videreutdanning av lærerne vil bedre IKT-bruken i skolen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Skole-PCer må bestå. Digital undervisning og bruken av IKT må utvikles ettersom mobil og PC har kommet for å bli, sier Heide til Dagbladet.

Hun er uenig i Unge Høyres forslag i å ta fra elevene PC-en og mener løsningen heller er å skape en fellesforståelse for hvordan PC-ene skal brukes.

- Jeg husker hvordan jeg på videregående fikk en laptop uten at noen visste hvordan den skulle brukes i undervisningen. Elever kan ikke være prøvekaniner for noe lærerne og elevene ikke forstår, noe som gjør etter- og videreutdanning av lærere svært viktig. Løsningen er ikke å fjerne problemet, men å finne ut hvordan datamaskinene best mulig kan brukes i undervisningen, sier Heide.

Les også: - Hvis klasserommet har blitt et sted for Snapchat og Twitter har vi feilet
               - Unge Høyre vil slutte å gi PC-er til alle elever
               - Fanget mellom to verdener

SLUTTE MED PC-ER: Hedvig Heyerdahl og Mathilde Tybing-Gjedde fra Oslo Unge Høyre, mener PC- og mobilbruk er den største læringstrusselen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
SLUTTE MED PC-ER: Hedvig Heyerdahl og Mathilde Tybing-Gjedde fra Oslo Unge Høyre, mener PC- og mobilbruk er den største læringstrusselen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer