INSTAMAT: Å dele bilder av maten sin i sosiale medier er en trend som ikke virker å slippe taket, men forskning viser at det kan være en veldig god grunn til å gjennomgå nettopp dette ritualet. Foto: Flickr Commons / m01229
INSTAMAT: Å dele bilder av maten sin i sosiale medier er en trend som ikke virker å slippe taket, men forskning viser at det kan være en veldig god grunn til å gjennomgå nettopp dette ritualet. Foto: Flickr Commons / m01229Vis mer

Mange hater trenden, men det er en veldig god grunn til å ta bilde av maten sin

Forskning viser at den smaker bedre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De aller fleste av oss kan kjenne seg igjen i dette. En lekker rett kommer på bordet. Kanskje har du tråkket timesvis rundt på storbyferie og skrubbsulten bestilt en hamburger.

Kanskje har du slavet over komfyren i timesvis for å lagre de lekreste kreasjoner av fisk eller fugl. Eller noe midt imellom. Kanskje har du bare blandet cornflakes og melk.

Med idet du skal sette tenna i hva-det-nå-enn-er du har foran deg, skal maten foreviges og fortrinnsvis deles i det som finnes av digitale kanaler.

«Irriterende», tenker du kanskje, mens blodsukkeret synker mot nye dyp. Men forskningen tilsier at vedkommende på den andre siden av bordet, som er i ferd med å dele måltidet med sine 278 følgere på Instagram, faktisk har noen gode argumenter.

Bedre smaksopplevelse Ny forskning, publisert i Journal of Consumer Marketing, peker nemlig på at maten for veldig mange smaker bedre etter at den har blitt tatt bilde av. Ritualet med å fotografere maten øker nemlig forventningene til måltidet som venter.

Langt på vei kan man også si at alle fruktsalatene, ostekakene, entrecôtene og vaflene som nå lever evig i cyberspace, smaker bedre enn sine motparter hvis liv fikk en brå og endelig slutt.

Dette understøttes også av tidligere forskning publisert i Psychological Science som peker på at ritualer forut for et måltid, uansett hvor enkle disse måtte være, gir en bedre smaksopplevelse.

Dette beviste de gjennom flere forsøk der de blant annet ga to grupper mennesker en sjokoladeplate. Den ene gruppen fikk nøyaktige instruksjoner om hvordan den skulle åpnes og spises, mens den andre kunne gjøre som de ville. Den første gruppen rangerte sin smaksopplevelse høyere og sa de ville vært villige til å betale mer for den.

Ta et bilde Samtidig fant de ut at bare gjentatte, episodiske og fastsatte ritualer ville gi denne effekten. Det ble ikke det samme da de bare ba folk vente med å spise, eller endret adferd.

Denne formen for ritualer beskriver på perfekt vis hvordan din makker ved spisebordet trekker opp smarttelefonen sin, ser unnskyldende på deg, retter litt på tallerkenen og persilledusken som er dandert på toppen og fyrer av et par blinkskudd i håp om at noen av dem er verdige en deling og noen «likes».

FORSKNING: Ny forskning, publisert i Journal of Consumer Marketing, peker nemlig på at maten for veldig mange smaker bedre etter at den har blitt tatt bilde av. Ritualet med å fotografere maten øker nemlig forventningene til måltidet som venter. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
FORSKNING: Ny forskning, publisert i Journal of Consumer Marketing, peker nemlig på at maten for veldig mange smaker bedre etter at den har blitt tatt bilde av. Ritualet med å fotografere maten øker nemlig forventningene til måltidet som venter. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

Og neste gang du sitter der og irriterer deg over at maten blir kald mens humøret synker i takt med omdømmet til en doptatt russisk tennisspiller eller isdanser - kanskje du bare skulle tatt et bilde selv.

- Betyr mye for smaksopplevelsen Margrethe Hersleth er smaksforsker ved forskningsintituttet Nofima sier at dette ikke er overraskende, og legger til at det å se bilder av andres kulinariske mesterverk også kan forbedre våre egne sanseintrykk.

- Det stemmer det. Ved å se vakre bilder eller legge merke til sterke farger, kan det også gjøre noe med forventningene våre, sier Hersleth til Dagbladet.

Videre forteller hun at det er en rekke andre psykologiske faktorer som spiller inn når det kommer til hvordan ting smaker.

- Hvilken informasjon vi har, betyr mye for smaksopplevelsen vår. Alt fra opprinnelse til pris og merkevarer spiller inn og trekker veldig gjerne i positiv retning. Slik informasjon gjør at mat som ellers er veldig lik kan oppleves veldig annerledes, sier hun.

- Alt man tror virker positivt, virker også positivt. Vi opplever den rett og slett som bedre.

INNTRYKK: Margrethe Hersleth er smaksforsker ved forskningsintituttet Nofima sier at dette ikke er overraskende, og legger til at det å se bilder av andres kulinariske mesterverk også kan forbedre våre egne sanseintrykk. Foto: AP Photo/Matthew Mead
INNTRYKK: Margrethe Hersleth er smaksforsker ved forskningsintituttet Nofima sier at dette ikke er overraskende, og legger til at det å se bilder av andres kulinariske mesterverk også kan forbedre våre egne sanseintrykk. Foto: AP Photo/Matthew Mead Vis mer