Mange klager på mobiltelefonen

Forbrukerrådet mottar en strøm av klager på mobiltelefoner om dagen. Bare unntaksvis får kundene gjennomslag for klagen hos leverandøren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerrådet i Oslo og Akershus har hittil i år mottatt 33 skriftlige klager på mobiltelefoner. Totalt i landet er det registrert 57 klager. I tillegg kommer det daglig inn muntlige forespørsler fra fortvilte mobilkunder.

- Vi merker en sterk økning i klager på mobiltelefoner. Mobilkundene reagerer på at feilene ikke blir rettet opp, slik at de blir tvunget til å anskaffe seg ny telefon, sier rådgiver Milda Leirskar hos Forbrukerrådet i Oslo og Akershus til Aftenposten.

Daglig leder Olav Sørensen i Elkjøp på Storo i Oslo er blant dem som reagerer på leverandørenes reklamasjonspolitikk.

- Mobilleverandørene opptrer i mange tilfeller arrogant overfor kundene når det gjelder reklamasjon, og kaster problemet tilbake til forhandleren. Ofte må vi dekke utgiftene eller gi kundene ny telefon for egen regning, sier han.

De fleste mobiltelefoner tåler ikke støt, varme og fuktighet. Elkjøp-kjeden gikk i forrige uke ut og advarte kundene mot såkalte sommerskader, forårsaket av fukt og varme, på mobiltelefoner.

NTB