Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Mange lærere har satt seg i fare

Norske skoleelever blir mer og mer voldelige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Voldsbruken i norsk skole er økende. Ofte kan lærernes sikkerhet være i fare hvis de bryter inn i kamper mellom elever.

-  Elevenes ve og vel skal komme først. Det er lærerens plikt å foreta handlinger som sørger for minst mulig skade for elevene, og at elevene opplever å ha et trygt og godt arbeidsmiljø, sier leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland.

Økt vold i skolen

I går skrev Dagbladet om voldsepisoden på Hauketo skole i fjor, hvor en 15 år gammel gutt ble nær drept i klasserommet under en slåsskamp med en medelev. Læreren så seg ikke i stand til å gripe inn.

Det har de siste åra være en rekke voldsepisoder i skoler. Ofte må lærerne vurdere om de skal bryte inn av hensyn til egen sikkerhet.

En undersøkelse blant 900 medlemmer i Utdanningsforbundet i fjor viser at 57 prosent av lærerne har vært innblandet i vold eller truende situasjoner i jobben de siste fem åra. 45 prosent av dem har opplevd slike episoder flere ganger.

-  Vi har et mer utagerende samfunn, og elevene som reagere på en slik måte blir yngre, sier seksjonsleder for grunnskolen i Utdanningsforbundet, Haldis Holst.

-  Voldsproblematikken i skolen har vært økende fordi vi har større klasser og færre lærere. En kan ikke generalisere hvordan en lærer skal gripe fatt i en voldssituasjon. En må vurdere situasjonen ut fra hva som tjener elevene og seg selv best. Mange lærere har nok opplevd å sette seg selv i fare for elevenes trygghet, sier Hjetland.

VOLD I SKOLEN: Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet mener mange lærere setter egen sikkerhet i fare for å sørge for minst mulig skade på elevene. Foto: Rune I. Myhre
VOLD I SKOLEN: Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet mener mange lærere setter egen sikkerhet i fare for å sørge for minst mulig skade på elevene. Foto: Rune I. Myhre Vis mer

Farlige situasjoner

57 prosent av dem som har opplevd vold på skolen fikk hjelp til å håndtere situasjonen da den skjedde. 81 prosent av lærere som har vært i voldssituasjoner har fått hjelp av kollegene sine i ettertid.

-  Forebygging mot vold i skolen er viktig. Det grunnleggende er å skape ett trygt og godt læringsmiljø. Bruk av vold er ofte uttrykk for usikkerhet, sier Holst.

I Oslo ble det i fjor meldt 722 tilfeller av vold ved skolene. 91 skoler har opplevd hendelser med vold og trusler, mens 83 skoler ikke hadde noen tilfeller i fjor.

-  Alle Osloskoler er knyttet til et program mot vold, rasisme og mobbing. Vi vil tilegne oss kunnskap som gjør at vi kan sette inn de rette tiltakene. Det er nulltoleranse. Ett tilfelle, er ett for mye, sier informasjonssjef i Oslo utdanningsetat, Marianne Brynildsen.

-  Om lærere skal gripe inn ved voldsepisoder må være et skjønnsspørsmål. Lærere og ledelse skal involvere seg både forebyggende og når noe skjer, men enhver episode er ulik. Læreren må derfor selv få vurdere om han trenger hjelp eller ikke ved voldsepisoder, sier Brynildsen.

Ifølge Brynildsen er det flere tilfeller av mobbing og vold ved skoler med spesialklasser enn andre skoler. Undersøkelser fra Oslo viser at 437 av voldstilfellene i byen har skjedd ved spesialskoler og grunnskoler med spesialklasser.