STORT RAS: Flere hus og hytter er tatt av raset i Namsos. Foto: Scanpix
STORT RAS: Flere hus og hytter er tatt av raset i Namsos. Foto: ScanpixVis mer

- Mange veiutbygginger forårsaker skred

Utførte sprengning før raset. Utbyggere undervurderer ofte kvikkleire, mener ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Statens Vegvesen jobber nå for å finne ut hva som egentlig har skjedd:

- Vi kan bekrefte at det ble gjennomført sprengning i området før raset, men foreløpig kan vi ikke si noe om årsaksforhold, sier kommunikasjonsleder Eivind Sperre Austnes i Statens Vegvesen, region Midt-Norge. til Dagbladet.no.

Arbeidet i området dreier seg om breddeutvidelse av en kommunal vei, og er del av det såkalte Namdalsprosjektet.

- Vi bistår politiet på stedet. Geoteknikere og flere ressurser fra Statens vegvesen er på vei, sier Sperre Austnes.
- Kvikkleire undervurderes
Ved Norges Geotekniske Insitutt sitter teknisk direktør Kjell Karlsrud og hans kolleger og leser nettsidene for å forsøke å skjønne hva som har skjedd i forbindelse med raset Namsos i dag.

- Det er selvsagt for tidlig å komme med noen eksakt årsak, men når det bygges vi i strandkanten, må en være veldig forsiktig. Sannsynligheten er stor for at raset er utløst på grunn av anleggsarbeidet, sier Karlsrud til Dagbladet.no.

Han fortsetter:

- Når utbygger bygger vei i strandkanten, må de være forsiktige. Ut i fra bildene jeg har sett, er det antakelig kvikkleire i grunnen, og det er en problemstilling som ofte er undervurdert. Det er ganske mange veianlegg som har forårsaket skred i Norge, sier Karlsrud, som er sivilingeniør med geoteknikk som spesialfelt.

Usikkert om sprengning er årsak

Den tekniske direktøren mener det er større sannsynlighet for at raset er utløst av såkalt masseforflytning av masser - enn ved sprengning.


- Når det tas ut masser for å bygge en vei eller noe, belaster vi annen grunn med nye masser. Det er oftere en skredutløsning enn en sprengning, sier Karlsrud. 


Han var ekspertrådgiver da det gikk et ras på den svenske siden av E6, ved Smårød, Munkedal i Sverige. Raset skjedde den 20. desember 2006.


- Da skjedde raset på grunn av masseforflytning, men jeg gjentar at det er for tidlig å trekke noen endelige konklusjoner, sier Karlsrud.


Frykter kvikkleire

Når folk skal bygge i område hvor finnes kvikkleiere, stilles det spesielle krav til sikring av områdene.


- En skal være forsiktig med å bygge hus i områder hvor kvikkleiere. Da trengs grundig undersøkelser - og spesiell aktsomhet når noe som helst skal bygges i kvikkleire. Det er også laget egne retningslinjer for vurdering av kvikkleiregrunn.

Ifølge Karlsrud, går skred i denne størrelsesordenen i gjennomsnitt hvert fjerde år i Norge. 


Ønsker mer kunnskap

Norges Geotekniske Insitutt ønsker bedret kunnskap rundt skred i strandsonen - og årsakene til disse. Mange av skredene i Norge er nemlig utløst på grunn av arbeid i strandsonen. Her er NGIs oversikt: 


• Sju av 62 store skred i perioden 1928-2002 var i strandsonen.

• Fem av disse var utløst av utfylling.

• For perioden 1984-1997 rapporterte Vegvesenet i Nordland om 15 skred utløst ved bygging av vei eller kaianlegg i strandsonen.