Manglende sikkerhet ved Skøyen stasjon

Etter gjentatte sikkerhetsbrudd mener Jernbaneverket det er stor fare for at menneskelig svikt kan føre til en ulykke ved Skøyen stasjon i Oslo. Stasjonen er en av landets travleste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter inspeksjoner ved stasjonen fant Jernbaneverket fire brudd på jernbaneloven i tillegg til ti mangeltilfeller som ikke kvalifiserer til lovbrudd, men som like fullt kan få konsekvenser for mennesker på stasjonen. Daglig kjører 669 tog med til sammen titusenvis av mennesker innom den travle stasjonen.

- Vi er glade for å få det avdekket. Avvikene kunne vært færre, men slike revisjoner er den eneste måten vi kan bli bedre på, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket Region Øst til Aftenposten.

I rapporten går det fram at tog har kjørt på rødt lys flere ganger, og at det de siste årene har vært to kollisjoner ved stasjonen, i tillegg til en rekke «uønskede hendelser». Rapporten slår fast at sikkerhetstiltaket som skal hindre kollisjon mellom tog på hovedspor og tog til eller fra parkeringssporet, ikke er god nok.

- I dag er det kun et lite lyssignal som viser at togene ikke skal kjøre ut, mens jernbaneloven og dens forskrifter krever en ekstra barriere som for eksempel automatisk togstopp for å hindre kollisjon. En uoppmerksomhet fra lokfører kan dermed føre til tap av liv på Skøyen stasjon, heter det i rapporten.

Foreløpig finnes det ingen helhetlig risikoanalyse av forholdene ved stasjonen.

- Vi er ikke kommet så langt at vi har risikoanalyser for alle stasjoner. Vi skal lage en risikoanalyse for barriere mot hovedsporet på Skøyen stasjon. Når vi har gjort det, så er det grunnlag for å komme med tiltak som skal hindre kollisjon, sier Bakken.

NTB