FORTVILET OVER REGELRYTTERI: Johannes Kvalsvik (61) mener NSB burde utvist skjønn når de så at han manglet et bein. Foto: Privat
FORTVILET OVER REGELRYTTERI: Johannes Kvalsvik (61) mener NSB burde utvist skjønn når de så at han manglet et bein. Foto: PrivatVis mer

Mangler et bein - fikk ikke uførerabatt av NSB

Johannes hadde glemt uførebeviset og måtte betale full billettpris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  For fem år siden måtte Johannes Kvalsvik fjerne beinet på grunn av kreft, og siden har den 61 år gamle fiskeren vært ufør. Da han onsdag ettermiddag skulle ta toget fra Nationaltheatret i Oslo til Larvik fikk han seg en ny opplevelse i billettskranken.

- Jeg ba om en honnørbillett til Larvik, og sa jeg dessverre ikke hadde uførebeviset for hånd. Svaret jeg fikk var at bare folk over 67 slipper å vise bevis, forteller Kvalsvik.

Han sier at selv om han alltid bærer uførebeviset med seg i lommeboka, er det første gangen han har blitt bedt om å vise det frem.

- Jeg mangler jo et bein helt opp til hofta og da er det jo lov å bruke sunn fornuft, sier Kvalsvik.

Han mener det er viktig å fortelle om opplevelsen for at andre handikappede skal slippe lignende opplevelser. 

- Det er noen mennesker som er utrolig, og som står på sitt helt til dovre faller, legger Kvalsvik til.

Til legekontroll 61-åringen er fra Møre og Romsdal, men har tilbragt noen dager hos venner i Larvik fordi han skulle til oppfølgingskontroll på Radiumhospitalet i Oslo. Det var på vei fra legekontrollen og tilbake til Larvik at han hadde de han kaller en ubehagelig opplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg ba han se på hvordan jeg ser ut, men det var han ikke interessert i, forteller Kvalsvik, som beskriver det hele som både litt trasig og veldig overraskende.

- Det er klart man blir overraska når det er første gang det skjer på fem år. På fly og alt - det er aldri noen som spør, legger han til.

Legger seg flate NSB har ikke vært i kontakt med den aktuelle personen som stod i skranken, men sier på generelt grunnlag at de vil komme til bunns i - og rette opp feilen.

- Så firkantet skal det ikke være, sier Håkon Myhre, pressekontakt i NSB til Dagbladet.

- Hvis vi har gjort noe som er feil, slik som det høres ut som her, så vil vi rette opp i det med en gang.

Han ber Johannes om å ta kontakt med NSB slik at de kan få bedt om unnskyldning for opplevelsen og gitt ham pengene tilbake. 

- Det er et spørsmål om hvor mye som var åpenbart, men her støtter vi kunden, sier Myhre.

GLEMT IGJEN HJEMME: Det var mangelen på dette beviset som gjorde at Johannes måtte betale full billettpris hos NSB. Foto: Privat
GLEMT IGJEN HJEMME: Det var mangelen på dette beviset som gjorde at Johannes måtte betale full billettpris hos NSB. Foto: Privat Vis mer