Coronautbrudd på Hurtigruten

Mangler kontakt med passasjerer

- Vår hovedbekymring er at man ikke har nådd fram til alle, sier Line Vold i FHI.

UTBRUDD: Avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet, Line Vold, er bekymret for at utbruddet vil få et større omfang enn det har nå. Video: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Søndag kveld ble det kjent at nok en passasjer fra MS «Roald Amundsen» er smittet med coronaviruset.

- Vedkommende er en av passasjerene som er i karantene i Tromsø, og har oppholdt seg i en egen leilighet arrangert av Hurtigruten. Den smittede er allerede satt i isolasjon, sier Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap) til NTB.

Totalt har fire passasjerer og 36 besetningsmedlemmer testet positivt for covid-19 etter to seilaser med Hurtigruten-skipet, som nå ligger til kai i Tromsø.

Til sammen var det 386 passasjerer om bord. Alle skal være i karantene og bør testes, opplyser Folkehelseinstituttet (FHI) i en pressemelding.

Men Hurtigruten har ikke klart å komme i kontakt med alle passasjerene.

Ikke kontakt med alle

Hurtigruten-direktør Daniel Skjeldam sa på en pressekonferanse søndag ettermiddag at de har fått sendt ut informasjon til alle passasjerer som har vært om bord.

Skjeldam sa videre at Hurtigruten har vært i telefonkontakt med «det store flertallet» av dem.

- Det er tre eller færre som vi ikke selv har snakket med av gjestene på de to seilingene, sier kommunikasjonsrådgiver Tarjei Kramviken til Dagbladet søndag kveld.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer