Manings dyr i gatas galleri

Fra hundrevis av reklameboards over hele landet titter de ned på deg. Men Per Manings hunder, seler, aper og griser skal ikke ha deg til å kjøpe noen verdens ting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange har i disse dager undret seg over hva dette er for noe. Fra 600 boards, 200 busser og 650 trekantsøyler i 25 norske byer har fotografen Per Manings bilder av dyr tittet på en stresset norsk befolkning. Det dreier seg om intet mindre enn Norges største fotoutstilling. Nesten fri for kommersielle trekk.

Historien er som følger: Fram Media heter selskapet som bestyrer store deler av de svære reklameplakatene du ser rundt omkring. De ville reklamere for sin egen virksomhet og henvendte seg via sin annonsør Bold til Per Maning.

Ikke kommers

Maning tok på seg oppdraget og fikk tre døgn på seg til å produsere opp de enorme mengdene med bilder. Men på en betingelse:

- Jeg ville ikke at det skulle bli kommersielt.

For et kunstinteressert Norge er Manings bilder kjente fra før. Hans bilder med dyr i fokus har gått sin seiersgang på anerkjente gallerier verden over. Han var også den første norske fotograf som representerte Norge under biennalen i Venezia.

Tekstfritt

Manings krav om ikke-kommersialisme har ført til at bildene er helt rene, uten tekst. Men fiffig nok er de altså reklame for reklameplassen. Men Maning får også reklame så det holder. Nøyaktig for 1,7 millioner kroner, ifølge Frams beregninger. Han betaler naturligvis ingenting.

- For fotografer er slike svære boards alltid en fristelse. «Tenk om mine bilder hang der.» Det er bra å være der folk er.

Maning oppfordrer nå reklamebyråene til å slippe til kunsten oftere i offentlige rom.

- Det er jo så mye rart, så mye dritt ellers på slike boards. Dette tiltaket viser at det fint kan brukes på andre måter også. En gang i året burde kanskje kunstnere slippe til.

Når kampanjen avsluttes neste torsdag er det beregnet at 2,2 millioner mennesker har sett bildene til Per Maning. Ny pers!