Mange har i disse dager undret seg over hva dette er for noe. Fra 600 boards, 200 busser og 650 trekantsøyler i 25 norske byer har fotografen Per Manings bilder av dyr tittet på en stresset norsk befolkning. Det dreier seg om intet mindre enn Norges største fotoutstilling. Nesten fri for kommersielle trekk.
Historien er som følger: Fram Media heter selskapet som bestyrer store deler av de svære reklameplakatene du ser rundt omkring. De ville reklamere for sin egen virksomhet og henvendte seg via sin annonsør Bold til Per Maning.
Ikke kommers
Maning tok på seg oppdraget og fikk tre døgn på seg til å produsere opp de enorme mengdene med bilder. Men på en betingelse:
- Jeg ville ikke at det skulle bli kommersielt.
For et kunstinteressert Norge er Manings bilder kjente fra før. Hans bilder med dyr i fokus har gått sin seiersgang på anerkjente gallerier verden over. Han var også den første norske fotograf som representerte Norge under biennalen i Venezia.
Tekstfritt
Manings krav om ikke-kommersialisme har ført til at bildene er helt rene, uten tekst. Men fiffig nok er de altså reklame for reklameplassen. Men Maning får også reklame så det holder. Nøyaktig for 1,7 millioner kroner, ifølge Frams beregninger. Han betaler naturligvis ingenting.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger